Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






О неистовом богословствовании великороссийския церкви. 2 страница




Такоже и в России церкви не подобны суть церквам Божиим, понеже священи бывают не по древнему чиноположению церковному, но по новопреданному от Никона патриарха уставу. В нем же антимисов древних со крестом Христовым и с мощьми святых иметь на престоле не указует, но вместо антимиса повелевает иметь положение Христово во гроб. Креста же и мощей святых не имеющи, и к престольной сорочке пришивать не повелевает, но точию на престоле имети, и вместо антимиса сие вменяют. Сицевый же их антимис с престола многажды подвижим бывает, и вносят его в простыя храмы.

Но по древнему чиноположению [Потребник, в чине освящения церкви], антимис повелевает пришивать к престольной сорочке. Престолы же святым мvром мажут, кресты творяще. Аще случится подвижим быти престол, и не возможно будет, не сняв антимиса, починить оный, и тогда сорочка престольная со антимисом снимается, ради поновления столпцев престольных: обаче антимис той от сорочки отнимается, и другий антимис на то место пришивается, а тот антимис под престол полагается, церковь же снова не свящати повелевается. А у них еще и многажды антимис их от престола просто снемлется, и паки тойже на престол просто полагается, церковь же снова не свящается. И по сему простыя их храмы, в них же служат и не освященныя, но паче оскверненыя, понеже во освящении их, вместо святаго мvра, мылом престолы мажут, кресты творяще.

Древния же святыя антимисы нынешнею церковию не точию отметаются, но и еще зельне с крайним уничижением ругательствуются. О чем во Обличении на ответы выговския, на статию 31-ю сице глаголют: "Понеже (реша антимисы древния) бяху зело неблагообразны, были ласкутки толстаго полотна, каковаго и деревенския мужики на рубашки себе не употребляют, разве в самой крайней нужде. и тыя ласкутки, вместо подобающаго на них изображения, так нелепо вымараны, что и смотрить гадко".

Темже российския церкве учители не точию просто отвергают священныя антимисы, но и еще с презельным таковым руганием. Убо не точию простыя их церкви имут нарещися храмы, но и еще Богу и святей церкви сопротивныя и скверныя, в них же служат и поливательное и единопогружательное крещение приемлют: тем, по Филаретову изложению, якоже о римлянех пишет, подобно евномианом еретичествуют.

Статия, 16.

Еретики манихеи солнце и луну боги творят. Во образ же сих российския церкве подобие являем.

Понеже бо римляне обличаются собором Филарета патриарха, яко солнца и луны, и прочих планит, сиречь звезд, двизания волшеством разсуждают: и под ними сказуют строитися человеческому рождению и смерти, и збытие времен и лет под неволею и под нуждою звездною быти написуют.

И сея ради вины уподобляет их манихеом, чтущим солнце и луну. Так и в россиянех, подобно сим исполняется. Яко настоящаго сего века любомудрецов, новоизданныя их календары повсюду в Велицей России обретаются, в них же по планитом мудрствуется о предбудущих летех и временех, что и каковое збытие хощет быти, благополучие. Вся же сия по планитом мудрствующе, мнятся познавати, и сему веровати не стыдятся. И сицевое их по планитом новомудрствованное вероятие согласно римляном и манихеяном. О чесом убо от древлеправославной церкви святыми отцы обличаются римляне, "яко по манихейскому учению блядословному, явно есть в сих мудрование астроложское, яко два начала противна и равномощна пребывают, еже несть сего и не будет во веки. Темже бо диавол невидимо вселился в них, но видимо же убо всеми действует волю свою в них, якоже хощет. [Ниже:] Но они всемогущаго Творца силу, тварь сводят, и в ничтоже в немогущих звездах строитися его силе, яже на казнь, или на честь и возношение человеком. и о сем довольно святыи и премудрыи старец Максим изобличает таковех в слове 10-м и 11-м в книзе своей". Потребник Большей, лист 571.

Но в Велицей России не точию что вне церкви по планитом мудрствуется и веруется: но и внутрь церкве, в самех действах церковных, согласно этому, сиречь господственное, звезд является предпочитание, якоже самое глаголемых молитв иерейских заключаемое разумение достоверство показует. В Потребнике, в чине крещения человек, в молитве: "Велии еси Господи", вместо: "Тебе молятся звезды", написано есть и глаголется: "Тебе присудствуют звезды". А в первых их выходах написано: "Тебе собеседуют звезды". И обоя сия речения богопротивна еста, има же звездное почтение и обожение быти является. Понеже бо аще собеседовати и присудствовати звездам Богови, то убо господственное звезд является.

Еще же в новоизданных великих Требниках, в молитве, под именем мученика Трифона, глаголемой на заклинание мушиц, червьвий, гусельниц, мышей и прочих вредящих, написано есть сице: "Заклинаю вас Святою Троицею, таже вочеловечением Господним". Таже глаголет: "Еще заклинаю вас великим именем, на камени написаным и не носившым, но разседшимся аки воск от лица огня". И сицевое молитвословие богопротивно есть. Показуется некоей твари, кроме Божества триипостаснаго, обожение. Понеже аще неким великим именем, на камени написанным и не носившим, но разседшимся, заклинати, и паче Святыя Троицы сие имя возносити богохульно есть: согосподьственно же быти является Афродите звезде, юже чтут срацыны, на камени написаную [Потребник, в чине отрицания срацын. Минея чет., киевопечат., генваря 2]: согласно же имени жидовскаго волхва Замврия, о котором в житии святаго Силивестра, папы Римскаго, показуется.

И сицевое, якоже предъявихом, молитвословие, такоже и планитное по календаром мудрование, согласно есть манихеем и римляном. Суть же и ина многа в Велицей России, согласная сим, обретаются еретическая мудрования и верования, яже суть тайная волшвения и чародеяния, встречам верования, и соннаго мечтания волшебная разсуждения и верования: которая не суть явленна, но прикровенна, яко мирскими, так и духовными и всякаго чина людьми мноземи содержима суть: чесо ради, вышеписанными еретики, яко с манихеи, так и с римляны, злыми своими и богомерскими мудровании удобь соглашаются.

Статия, 17.

Еретики маркионити учат три начала Божеству проповедати, и крещение дают не едино, но и две и три.

Во образ же сего российския церкве подобие являем. Яко трегубая аллилуия, с приглашением слава Тебе Боже, на псалмопении и во всякой службе великороссийскою церковию Богови приносится.

В Стоглаве же древлеправославною церковию, соборным судом явственно обличаются, яко сия латынская ересь. Не славят бо Святую Троицу, но четверят. И Духа Святаго от Отца и от Сына глаголют исходяща. И тем раболепна Святаго Духа творят [Стоглав, глава 42]. И премудрый Максим Грек, обличая латин, о аллилуии трегубой изрече, яко латинскаго костела чиносодержание [книга Максим Грек, глава 28]. Собором же Филарета патриарха осуждаются латины, яко Духа Святаго от Отца и от Сына глаголют исходяща, и тем Его на два начала разделяют [Потребник Вел., лист 575 и 576]. Свидетельствует же и в Катихисисе Велицем, "яко латины начало Божествц второе вводят, еже и от Сына исходити Святому Духу". До зде Катихисис.

И аще сие догматствование, еже от Отца и Сына исходити Святому Духу, по Катихисису и по соборному изложению Филарета Патриарха, начало Божеству второе вводит, еже и великороссийская церковь во аллилуии трегубой имеет, еже от Отца и от Сына исхождение Святому Духу прилагает, яко же в Стоглаве изъявися: убо и великороссийская церковь начало Божеству второе вводит, по вышеписанным свидетельствам святыя церкви.

Но великороссийская церковь не точию троящи аллилуию с четвроприглашением слава Тебе Боже, но и много усугубляющи, сиречь до 7-ми и до десяти крат, и множае воспевающи Богови приносит [после причастия на литоргии]. Аще ли же трегубая аллилуия, с четвероприглашением слава Тебе Боже, Духа Святаго на два начала разделяет, и тем начало Божеству второе вводит: кольми паче, аще многоусугублением сим может многоначалие вводитися имать зловернейше, еже убо и маркионитскаго о Божестве триначальнаго разделения нечестивейши суть.

А еже тыя еретики, сиречь маркионите, не едино дают крещение, но две и три: так и великороссийская церковь не едино же содержит и взаконяет крещение, но две и три, сиречь трипогружательное, единопогружательное и поливательное, якоже изъявихом: такоже и чрез развращенное приглашение, сиречь "крещаю тя аз", в закон приемлет, и за равно со страдательным вменяет. А еже аще и страдательным залогом, сиречь крещается раб Божий, возглашая, но к тремя троичным лицам четвертое лице к Святей Троице прилагается, и сим начало Божеству второе же вводится, еже маркионитскому о Божестве разделению свойственно есть.

Статия, 18.

Пресвятая же Богородица списателю жития преподобнаго Евфросина, о трегубой аллилуии открый сицевое таиньство, якоже сице рече ему [месяца маия в 15, житие старописм. преп. Евфросина]: "Нужду ми творят христианя неведением своим, трояще божественную тайну сию. юже аз Богородица тебе повелеваю, дважды да глаголется тая правоверными божественная аллилуия, понеже то есть тайна воскресения Христова. [Ниже:] А идеже бо троится божественная аллилуия, ту есть прилагается чуждии бог языческии, понеже мнози суть бози еллинстии. [Ниже:] И аще не сия тайна божественнаго аллилуия, яко не воскресе Христос по страдании своем, и не воскресе Бог, то пророцы ложно пророчествоваша, и Дух Святыи солга, и Бог не воплотися в мя, и Христос прост человек распятся, и умре и не воскресе, ни аз Дева Богородица, и апостоли вотще трудишася, и мученики и мученицы горькая и лютая пострадаша в безумии, дела и вера хрисианьскаго сияния света потемнело и мертва суть. и новая благодать истиннаго закона, иже бысть неложна есть". До зде от жития святаго.

Зри убо, о вопросителю, отверстыма очима сицевое пребольшее еретичество. Разумей сие быти первое от седми соборов святых отец отступление. Познай е главу быти всем ересям, от нея же всем им прозябение быти сказуется. Веруй явлению Божия матере, и таиньственному ея откровению о трегубой аллилуии. Како сия едина презельная ересь довольна есть на отчуждение всего христианьскаго благочестия. Яко не славится, но четверится Святая Троица, и тем чуждий бог языческий прилагается, понеже мнози суть бози еллиньстии. И аще чуждыя боги языческия прилагаются, убо и множество бесовское от сего вводимо быти имать зловернейше. Яко же пророк рече: "Бози язык бесове, Господь же небеса сотвори". Но паки на предлежащее возвратимся.

Статия, 19.

Еретики маркионисте суть месалиане, иже последуют Оригенову мудрованию, и приходящих от различных грех прощают без всякаго страха, чрез божественная правила, и не разсматривают плодов покаяния, скоро всяк грех мнятся очищати [Потребник Велик., лист 574 (552?)].

Во образ же сего российския церкве подобие являем. Яко по Духовному Регламенту правительствущаго Синода повелевается, аще кто и в смертных гресех обрящется, таковаго без ептимей разрешати и причастия сподобляти, якоже данныя от архиереов священником книжицы чин исповедания о том свидетельствуют [Регламент, разсуждение 14. И указ перваго императора, книга Устав духовной, издан в лето 1723, лист 16].

Но преподобный Никон Черногорский в 52-м слове книги своея, еже грехи без епитимей разрешати, показует согласие многих еретиков: месалиан, рекше евтих, енфусиан, хоревт, лампетиас, аделфиан, евстафиан, маркионит и евтихиан, иже безсловесно человеколюбие вводят, от сатаниньския гордости не покаряются божественным правилом и законом, просто рещи, грехи прощают без епитимей.

Блаженный же Филарет патриарх, в соборном своем изложении сей месалианстей и василианьстей ереси уподобляя римлян, тако глаголет: "И римляне убо и вси еретики иныя, от всех различных еретических вер, такоже по месалианьскому мудрованию и василианскому, человеком грехи отпущают без епитимей, и не разсмотряя плодов покаяния, и такоже скоро от грех мнятся очищати, и равну ересь в себе с месалианы и василианы содержат. и того ради убо подобает и римлян, и всех приходящих к нашей православней вере греческаго закона, совершенно крестити". Потребник Велик., лист 574 (553 об.?).

В великороссийской же церкви тая же месалианьская и василианьская ересь, еже грехи без епитимей отпущати, взаконяется, убо по блаженному Филарету, и крестить от нея приступающих к православию летьствует.

Статия, 20.

Еретики, нарицаемыя павликиане, мудрствующе о Христе смиренная, и проста Того человека быти проповедают, о них же в 19 правиле перваго вселеньскаго собора в толковании повествуется.

Во образ же сих великороссийския церкви подобие являем. Преподобный Максим Грек в книзе своей, во главе 72, ко Иоанну Лодовику зазирает римскому стихоразделению, еже от Иоанна во евангелии, во главе 5-й имеют стихами разделено сице: "И власть даст Ему и суд творити, яко сын человечь есть". И сие стихоразделение нарицает не согласно греческому правописанию, имущему сице: "И власть даст Ему и суд творити". Зде точка полагается. Таже аки от инаго начала прочитают: "Яко сын человечь есть не дивитеся сему". В новопечатнем же Требнице, изданнем во 167-м годе, в чине погребения мирян, монахов и священников, во евангелии от Иоанна, сие стихоразделение, подобно латинскому, от преподобаго Максима Грека зазренному, обретается сице [27, 28 стих]: "И власть даде Ему и суд творити, яко сын человечь есть. не дивитеся сему", и прочая. Святии же Златоуст и Феофилакт в толкованиих своих сие стихоразделение ересь объявляют быти Павла Самосатскаго, о чесом в Беседах на евангелие, от Иоанна в беседе 39: и в Благовестнице, в толковании зачало 16 от Иоанна явствуется.

В новопечатных же книгах: в Жезле, на листу 79-м: и во Увете, на листу 139-м: о новоначертаемом имене Иисусове толкуется: "Литера "I" образует Божество, а литера "и" образует человечество. а где Iсъ, тут будет простыи человек". Темже и сие толкование новопечатных книг не неравно обрящется Павлу Самосатскому, Христа простым человеком нарицавшему.

Убо великороссийская церковь, якоже сим стихоразделением, такоже и самомнителным толкованием о имене Исусове, всячески уподобитися имать ереси Павла Самосатскаго.

К сему же еще великороссийская церковь не точию Сына Божия простым человеком возъименова, но и еще на образуемую тайну во двою естеству Бога же и человека, еже древлеправославная церковь в двух перстах, в знаменовании крестнаго знамения, благочестивне исповедоваше. То убо православное святыя церкве исповедание нынешнии новомудрствующии учители злословне демонским и чертовским и волшебным знамением, оле дерзновеныя смелости, возхульствоваше, порекоша. О чем Димитрий Ростовский в Розыске, в части 2-й и в статии 3, пишет: такоже и во Обличении на выговския ответы, на листу 1-м и 26 засвидетельствуется.

Темже российская церковь не точию Павлу Самосатскому и Савелию Ливийскому, перваго чина еретиком подобится, но и еще хулою своею вящше к Богу приражается.

Их же, Павла Самосатскаго и Савелия Ливийскаго, в толкованиих 1-го вселенскаго собора 19 правила, и Лаодикийскаго собора правила 7-го, повелевает совершенно крестити святым крещением: убо и от российския церкве приходящих, по тем же правилам, летьствует крестити.

 

Довольно ли ти, вопросителю, ко увещанию твоего мнения, яко бы российская нынешняя церковь не причащается в мудровании своем вящшим ересям перваго чина еретиков? Зде убо явне в вышших разделах изъявихом, яко не единой ереси оной согласует, но и зело многим. Иди, если тебе неукоснительно покажется, изъявим ти и еще российския церкве согласие в премножайших догматах и содержаниих и обычаях, елико латиноримским ересям, толико лютерокалвинским новопреданиям: и яко подобообразие еллинским многим обычаем, тако агарянотурским законосодержаниям, их же зде на среду по последованию исчисления статей представляем.

 

Раздел, 8.

Статия, 21.

Латини и люторы мудрствуют Христа Бога от Иоанна Предтечи в реце Иордане обливанием крещена, о чесом в книге О вере, на листу 283 и 285-м: в Разговорах с Вальдемаром, королевичем Датским, являет: такоже подобне и гречестии нынешнии архиереи мудрствуют. Еже Досифей, патриарх Иеросалимский, в грамоте государем российским Иоанну и Петру Алексеевичам писа. яко бы Иоанн Предтеча Христа в крещении обливал, а не погружал. Сообразне же во всем и российстии архиереи в новопечатных книгах предают: в книге Трубе, в слове на зачатие Иоанна Крестителя, и в первом слове на Богоявление. такоже и в новоизданной Синодом О обливании книжице о сем некако, к тому же склонно, предают.

Святая же древлеправославная церковь в проклятии латинских и люторских ересей тако возглашает [Потребник, в чине от латин и люторов приходящих, лист 603]: "Проклинаю скверное крещение их обливаемое, а не погружаемое по Господню образу, иже во Иордане, и святыми апостолы нам преданное в три погружения, во имя Отца и Сына и Святаго Духа". Темже сим противным мудрованием (еже Христу обливанием крещену быти) как латиняне, так грекороссийстии учители, самого Христа Спасителя причастником творят ереси евномианской [Матфей Иерос., сост. а, глава 2].

Статия, 22.

Латыни мудрствуют о зачатии человечестем, что не вкупе душа с телом созидается, но обои сии части человечества порознь бывают, о чесом в Катихисисе Велицем, во главе 59 засвидетельствует.

Подобне сему в новопечатней же книге Жезле, изданной от собора, на листу 27-м мудрствуется, что мужеск пол по 40 дней, женский же по 80-ти, одушевляется.

Святый же Афанасий Великий сие мудрование манихейской ереси быти сказует, о чем в ответе 16 ко Антиоху князю пишет.

Преподобный же Иоанн Дамаскин в книзе своей, в слове 23-м [в новопеч. глава 14], сие разумение о зачатии человечестем сказует быти оригеновой бляди. Противно же сему великороссийския церкве мудрованию и преподобный Иоанн Лествичник [Леств., лист 216 на обор.] и Симеон Фесолонтский [Симеон Фес, во ответе архиерею] пишут.

Темже российская нынешняя церковь в сем мудровании, еже о зачатии человечестем, не точию сообразует латинам, но подобится манихеем и оригенитом, убо и тому же на них изнесенному суду, еже не приимати крещения, повинна суть.

Статия, 23.

Богомерзския агарянотурки о воскресении мертвых проповедают, что мужие яко мужие, жены же яко жены востанут, и всякое наслаждение плотьское тогда будет. О чесом в Потребнице, в чине орицания срацын: такоже и многопремудрый Максим Грек в своей книзе, во главе 8, на маомефян засвидетельствует.

Великороссийская же нынешняя церковь подобне оным агарянотурком мудрствует. О чесом в новопечатней книзе Скрижали, в ответах Афанасиевых, сицевое догматствование о воскресении мертвых внесено (его же в древлеписменных не обретается), ибо в воскресении мужие яко мужие востанут, жены же жены. И в книжице Стефана, митрополита Рязанскаго, о антихристе, на листе 128-м, подобне напечатано: "Мужи в мужеском, жены в женьском полу востати имут", и прочия доводы его.

Сицевое российский церкве учителей мудрстование о воскресении мертвых, елико самому Христу Спасителю нашему Богу, глаголавшему саддукеем: яко в воскресении мертвых ни женятся ни посягают, но яко ангели будут, зело есть сопротивно, толико и учителем церковным: Афанасию Великому [из старописм. Ответы князю Антиоху Вел. Афанасия, ответ 24], блаженному Феофилакту архиепископу Болгарскому [Благовестник от Луки назач. 102], великоразумному творцу Душезрительнаго Зерцала [Зерцало Душ., слово 3, глава 10] и святому многопремудрому Максиму Греку [Максим Грек, глава 72, к Лудовик. в 21], такоже и Великому Катихисису [Катих. В., глава 21], весма не согласно: сообразно же всячески будет срацынотурком, якоже выше засвидетельствовахом.

Убо чрез сию отрасль ереси агарянския, и на онех изнесенному суду православныя святыя церкви, новомудрствующии учители повинни суть.

Статия, 24.

Латыни в своих костелах многажды на коленях стоя молятся, о чесом обличают их Дионисий, митрополит Московский, в соборном ответе: и в слове о Флоренском соборе в Минеи четии Макариевской августа месяца. И турки и татаре в своих мечетех и в домех на коленех стоя молятся, о чесом новопечатный Елкарон, такожде Исистима извествуют.

Сице же сообразно онем и в российских ныне церквах, на прежеосвященной литоргии, на дася исправит молитва моя, и на троицкой вечерни, на молитвах, всем людем и служивым на караулах во множестве, на коленех стоя молитися уставлено, согласно латином, и турком, и татарином.

Статия, 25.

Иоаким патриарх в книзе своей Щите веры, еже в литургии просфире в плоть Христову и вино с водою в кровь прелагатися словесы Христовыми: приимите и ядите и пийте от нея, латинскою ересию нарицает.

Сию же латинскую ересь (от Иакима патриарха нареченную) нынешнии российстии архиереи в книгах своих утверждают: в Жезле, собором изданной: в книзе Мир с Богом, на листу 118, 119, 120: в книзе Требнике Петра Могилы: в книгах Обеде и вечери, и в книзе Месия правдиваго, на листу 138.

Статия, 26.

От нынешния великороссийския церкве к тому же возглашению словес Христовых звон уставлен [Щит веры, беседа 3], инии же и поклоны полагают, латинским обычаем.

Статия, 27.

Пение партесное новокиевское ныне в России в церквах воспевают, многоусугубляемое, со воздвижением всея плоти, с покиванием главы, и с помаванием рук, от латин приятое, о чесом в конце Номоканона афонстии отцы являют и запрещают таковая пения [Потребник Вел., лист 744]. Но и бывшии в России гречестии новии патриарси, Паисий Александрийский, партеснаго пения пети не повелеша.

Статия, 28.

В древлепечатных святых евангелиях и благовестницех, и на святых древних иконах, воображахуся святии евангелисти: Матфей лицем человеческим, Марко орлим, Лука телчим, Иоанн львовым. Еже и святии согласно сему протолковаша: Андрей Кесарийский во Апокалипсии: Анастасий Синайский в вопросе 57-м, и в древлехаратейной Кормчей в толковании литургии. А латины пишут Марка лицем львовым, а Иоанна лицем орлим, о чесом изъявляют святейший Филарет патриарх собором и Иов, митрополит Киевский, собором во обличении на книгу Кирила Транквилиона, лист 40.

Подобне и ныне в России во евангелиях печатают, на иконах воображают, и в книгах мудрствуют. В Скрижали лист 163, и в предисловии евангелия, согласно латином, Марка лицем львовым, а Иоанна лицем орлим пишут и мудрствуют.

Статия, 29.

Латины пишут распятие Христово странно и необычно: на двух древах испревращенно висит не по подобию, и длани пригвождены, а персты не распростерты, но зжаты: а подножие пишут у креста впрям, и обе ноги Христы един гвоздь вонзен. О чесом в послании великаго князя Московскаго Василия Васильевича во Святую Гору, о Исидоре митрополите писаном, засвидетельствуется: и в другом такоже послании того же князя к царю Констянтинопольскому о Исидоре митрополите повествуется. в книзе же Сокровищи, изданныя тщанием Григория Малакса в лето 1568-м, на листе 655, распятие Христово видственне напечатано на двоедревнем кресте, руце обешене, и нозе единем гвоздем прибите.

Подобне и нынешнии новомудрствующии архиереи научают Христа Бога распята на кресте дводревнем, якоже в Пращице новопечатней, во ответе 115-м и прочих. И в книзе Розыске Димитрий, митрополит Ростовский, во 2-й части в статии 3-й, и прочии утверждают. От них же един Ростовский, хульствуя святый трисоставный крест Христов, и исповедуя Христа распята на четвероконечном римском, тако глаголет: "Яко на четвероконечном римском, а не на осмоконечном брынском Христос распят бысть". Но великороссийстии нынешнии учители не точию словесы, но и самеми делы словеса своя утверждают: воображают бо видственне распятия на двух древах без подножия и дщицы: индеже пишут сжатыми дланьми, и во обе ноги един гвоздь вонзен. И сие подобообразное изображение латином, и лютором, и калвином поставляют в церквах и в домех, и в книгах печатают: в Служебниках в лето 7207: в Тетроевангелии в лето 7209: в Завете в полдесять в лето 7210: пред Деянием в Октоике в лето 7214, в 3-м, 5-м и 6-м гласех: в Служебниках в лето 7206, пред вечернею: в Беседах апостольских в лето 7217, во второй части, на листе 1230-м.

Статия, 30.

В литургии нынешнии российстии архиереи две просфира: 4-ю за патриарха, пятую за царя, отложиша. Круг около креста с надписанием евангельским: Се Агнец Божии, вземляи грехи всего мира, образующий Бога безначальна и бесконечна, нас ради воплотившася и пострадавша. И посреди его крест трисоставный, на котором Господь распяся, и крови своея лиянием его освяти, с копием и тростию, и с надписью: царь славы. Вся сия охуливше, от печатания просфир отвергоша. Противне же тому сотвориша печать четвероуголную, и посреде ея чтевероконечный крест, или крыж латинский. И тем свои просфиры печатают, и над таковым служат.

Статия, 31.

На панагиарном хлебе крест трисоставный с копием и тростию, и с надписание: царь славы, в древлеправославной церкви полагашеся [во Уставах, лист 2, в других, лист 53]. Нынешнии же российстии архиереи той отложиша, печатают тем же латинским крыжем, си есть четвероконечным крестом.

Статия, 32.

Артус трисоставным же крестом с копием и тростию в древлеправославней церкви печаташеся. В российстей же нынешней цекрви тем же латинским крыжем печатают. Аще убо Исидор митрополит похуляется от древлеправославных учителей, за еже ему поклонитися крыжу латинскому и поцеловати его, за то нарицается отступником: но и Московстии народи, князи и архиереи Антония леготоса с крыжем ни близ царьствующаго града не попустиша прийти, непщующе того ради почитаемой быти латинской вере. Аще убо Исидор митрополит приклякнувши к крыжу латинскому и того поцеловавши, отступником порицается [во всех древних историах]: аще впущение едино крыжа латинскаго в благочестивейший град, в почтителность веры латинской вменяшеся от правоверных, своей же православней поругание: коль паче нынешнии великороссийстии якоже священнии, тако и простиии людие, не точию крыжу латинскому кланяющиися, не точию целующии, но и причащающиися оным, исповедающе на таковом четвероконечном римском Христа распята быти [Розыск, часть 2, глава 24, лист 169 обор.], подобнии латином, и лютором, и калвином явятся, и на них изнесенному суду от древлевосточныя церкви повинни будут.

 

Насытился ли, о вопросителю, настоящим и прешедшими разделами, изъявляющими великороссийских архиереов согласие во множайших ересях с латинами и прочими величайшими еретиками? Гряди, еже ти кратко засвидетельствуем, да безответен будеши в своем защищении великороссийских нынешних новопреданиев, древних еретиков увеличивая, настоящих же уменьшивая и скращая. Аще мы по худосилию своему коликая вам предложихом: аще малокоснутием коль премножайшая засвидетельствовахом: что же рещи имаши вопреки, аще вся тебе подробность представлена будет, которыя на изъявление ниже время, ниже возможность послужити имать? Зде убо умолкнув, слыши еще в прибавление предлагаемых согласие нынешния церкви с латины, люторы, калвины, с срацыны, и с еллины и с прочими еретики.

 

Раздел, 9.

Статия, 33.

Злославнии еретицы Евтих и Диоскор бежаста Несториева разделения, два Сына глаголющаго, и во ино зло впадоста: ибо двема естествома, Божеству же и человечеству, по совокуплению убо смеситися и во едино сотворитися естество нечестиво проповедаста, а два естества во Христе исповедающих проклинаста [в Кормчей, в предис. 4-го собора, лист 93].

Подобне оным и российстии архиереи ныне на знаменование слагают три персты первыя, образующе Святую Троицу во едином существе. Теми же перстами, в том же соединении и совокуплении, и смотрение воплощения Слова Сына Божия мудрствуют, сливающе во едино естество [Скрижаль и Псалтырь в полдесять новая, лист 13]: а двема персты, два естества во Христе образующих и исповедающих, несторианским разделением в два Сына порицают и словесно глаголюще [Скрижаль, лист 99 и 409]: "Умно услышим и да не прельщаемся сугуба быти Христа, по неизреченному Его соединению, из Божества глаголю и из человечества. якоже Евтих и Диоскор злоумствуют. идеже бо исповедается два естества во Христе, ту две воли. а идеже едино естество, тамо и воля едина есть", убо сие исповедание и имать причастно быти единоволной ереси. Таковых всех святая церковь проклинает сице [Потребник, лист 658 на обор.]: "Не исповедающыя дву естеству и дву волю, един же состав при Господе нашем Исусе Христе не исповедающе ни приемлюще, да будут прокляти".

Статия, 34.

Нынешнии великороссийстии архиереи на знаменование себе слагают три персты первыя, и мудрствующе оными Святую Троицу образовати во едином существе и естестве. И теми треми персты, по их образуемою Троицею крестящеся, на себе крест воображают. И тако, не хотяще, богострастник в ересь впадают, Троицу страдавшую на кресте заключающе. Двема же персты, два естества во Христе исповедающих, проклинающе, богомерзским арменом еретиком уподобляют.

Но яве яко сами уподобляются арменом и севирианом еретиком, мудрствующим страдавше быти на кресте Божество: двою же естеству во Христе не исповедающим, но во едино естество вочеловечение Сына Божия сливающим, а исповедающих два естества во Христе проклинающим. О чесом оных обличают святии Иоанн Никейский, Иларион Мегленьский, и в Минеи четии, и в Баронии. А святая древлеправославная церковь, проклинающи не крестящихся двема перстома, вопиет сице [Стоглав, глава 31]: "Иже кто не знаменается двема персты, якоже и Христос, да будет проклят".

Статия, 35.

Древлевосточный учитель Константин Панагиот обличает латинскаго учителя Азимита [Кирилова, лист 237]: "Но твориши (рече) крест обоими персты, и последи палцем внешнею страною. и воображение креста твоего зрит вон. вместо еже бы им одеятися, якоже мы христиане, а ты совлачишися животворящаго креста". Сице и в Потребнице, в проклятии латинских ересей [Потребник, лист 597]. Такоже и у папы Формоса, тыяжде три персты благочестивым папою Стефаном быша отсечены [книга О вере, лист 240].






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных