Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






О новодействуемом крещении. 5 страница




Аще кто во обстоянии смертныя нужды дерзнет крестити, простец сый, и при оном крещении ниже чина действия молитв, ниже елей святый, или мvро честное совершается: убо может ли оное крещением совершенным именоватися, явите о сем от святаго писания?

 

Ответ, 42.

Не едина есть случающаяся нужда, еже точию бываемая при смертном часе: но нуждныя случаи мнози суть: или при смертном часе, или в неимении священства. Якоже и святый мученик Галактион, крестивший свою невесту Епистимию, глаголаше: "О жено, погибе священничество от рода христианска, нужда да аз сам тя крещу". Минея чет., Макар., ноября 5. Такоже и святый мученик Потит отрок крести дщерь цареву и с нею множество народа. И тамо пишет: "понеже невозможно бяше в то время обрести иерея". Минея чет. новопеч., июля 1. Или нужда бывает и та, аще и суть священницы, но не благочестивии, якоже и от Захария Копестинскаго в 39-м ответе засвидетельствовахом. Сих убо ради вин аще случится по нужде, кроме молитв, и кроме елея и мvра, от простолюдин крещение, во имя Святыя триипостасныя Троицы с тремя погружениями, может совершитися и облагодатьствоватися, якоже нижеследующая свидетельства ясно докажут.

В книзе Катихисисе Велицем, во главе 60 сице вопросоответствует: "Вопрос. Кии вид, или видотворение сея тайны? Ответ. Оная словеса, имиже Господь повеле крестити, сиречь, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа, вкупе со тремя погружениями. сими бо глаголы божественными, и силою их крещение кончается и совершенно бывает. аще и прочии глаголи при крещении глаголеми суть от священника, в благолепотное украшение и наказание бывают, сия же три в видотворение и содеяние крещения суть, да сими всездравственно и благосовершенно крещение бывает". И паки: "Внегда ко умовению водою словеса сия Божия приложатся, сиречь, крещается раб Божии, имярек, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. Тогда с сими словесы, тайна святаго крещения совершается, и душею паки раждается крещаемыи силою Святаго Духа. сей же Дух Святыи несказанно пременяет воду во умовении сем, якоже внегда огнь зимную воду в кипящии укроп претворяет. и даст ей сицевое совершителное, яко касающися тела и душу омывает, и паки раждается. и убо не вода сие творит, но Духа благодать". Катихисис Великий, глава 60.

Речеши ли, яко аще крещенный жив будет, то потреба ко исполнению чина молитвы прочитати. Ответствуем: Засвидетельствует севаст Арменопул, яко крещение, случающееся по нужде, с трикратным погружением, и с приглашением триипостаснаго имени, бывает уже совершенно, и потом не требовательно исполнения оставльшихся молитв. О чем от ответа Илии, митрополита Критскаго, к некоему монаху Дионисию, тако глаголет: о детище, 6 вопрос: "Детищь, рекл есть, недугом удержан и приближився убо к смерти, принесеся некоему иерею, священным богорождением возраждущся. тонкое же сего видев вдышуща и убоявся, да не како обычным молитвам и заклинанием припеваемым, предвосхититися, не получив крещением возрождения. отъем молитвы, прежде совершения припеваемыи, и заклинания, совершает его троим погружением, и равночисленным призыванием, Отца и Сына, и Святаго Духа. что по сих крепится детищь, недугу отбегшу. присудствует паки иерей, заклинания яже остави, и молитвы яже возъисполняющь. прочее искал еси научитися, аще годствует сие творити, или ни? и мнится ми, яко не подобает по совершении, яже преже совершения припеватися. уже совершенному троим погружением, и призыванием трех лиц, в нихже и совершение. негде бо от некоего от священных правил сицево что обретаем преопределенное. В Лаодикии, правило 47, обстоятелно в недузех крещаемых происходящее, ничтоже сих помяне: ни благословити ни заклинати по крещении, точию подобает в недузе крестившымся, или воставшыя, изучатися вере, и знати яко Божияго дара удостоишася". Книга 5 севаста Арменополя. И паки той же от Никифора патриарха, от самех простолюдин творимом крещении, засвидетельствует сице: "Подобает некрещенныя младенцы, аще обрящется некто на месте, не сущу иерею, крестити. крестит и свой отец, или каков любо человек христианин, несть грех. Толкование. Недугующь детищь вдадеся абие крещатися, здравствующь же по 40 днех его рождения. блаженныи же Иоанн тако глаголет: недугом одержим, приближився уже к смерти детищь, аще троическим точию погружением иерей страхом еже не предвосхититися совершит, не треба сему по сих и молитв, яже оставишася, и определения возъисполнити". Книга 1, сечен. 5, глава 1.

Священный же Златоуст в беседах евангельских сице глаголет: "Якоже бо удобно нам креститися и возницати, сице удобно Богу погрести ветхаго человека и показати новаго. трижды же сие бывает, да навыкнеши, яко сила Отца и Сына и Святаго Духа вся сия совершает". Нравоуч. 24, лист 191 на обор. И паки той же в Беседах апостольских глаголет: "Банею (рече) омывается нечистоту глаголом рече каковым? во имя Отца и Сына и Святаго Духа". Лист 1778. Согласует же и блаженный Феофилакт, в толковании на благовестие евангелиста Марка тако глаголя: "Понеже просвещение, глаголется крещение, еже в трех суть просвещени крещением". Зач. 32, лист 43.

Темже от сих вышепредложенных свидетельств показуется, яко совершенство святаго крещения не от молитв зависит, но от трех погружений с триипостаным именем Святыя Троицы. И яко по нужде если тако совершится, потом уже не требуется исполнения оных, но тако крещаемый оставляется. Убо и ныне по нужде крещающии простолюдини, с трищным погружением, и со именем Святыя Троицы, не без совершенства крещают, якоже выше предъявися.

Но гряди, явим ти и о крещающих по нужде без масла и мvра, не точию не освященных, но и освященных епископов и презвитеров: обаче крещение без сих тайн не не совершенно бывает. О чесом в Завещании святых апостол, к епископу или презвитеру, о крещении тако глаголет: "Да помажеши (рече) первее елеом, таже крестиши водою, конечне же печатаеши мvром: да помазание убо будет причастие Святаго Духа, вода же совет смерти, мvро же печать сложения. аще же ниже елей будет, ниже мvро, довольствует вода к помазанию и к печати, и ко исповеди умирающаго". Книга древлегреческая Завещания святых апостол, книга 7-я, глава 23. Сице и в Катихисие Велицем о нужде не имения святаго мvра заповедает: "Вопрос. Скажи ми еще о сем явственне? Ответ. Вся убо седмь тайны потребни суть, но не всякому ниже единообразни. [Ниже:] крещение бо и причащение, и покаяние, сице нужно потребни суть всякому во спасение да спасется. [Ниже:] без них же ни един же спастися может, разве аще не возможет их употребляти вожделев их. святое же мvро и последнее елеопомазание, сице ко спасению суть потребни, дабы имели есмы спасение наше дерзновенне известно же и твердо. [Ниже:] разве аще бы я вожделел и не возмогл бы их употребляти". Глава 60, о седми тайнах. Засвидетельствуют же и вселенстии учители, яко во спасение суть две тайны потребны: крещение и покаяние. Еже святый Григорий Богослов, и его толкователь Никита Ираклийский, тако засвидетельствуют: "Вера совершается крещением, и предходит исповеданием ко спасению". На Крещение Господне слово 2, стих 13, от толков. Подобне и Златоуст глаголет: "Ниже уже покаяние довлеет на очищение, но потреба крещение восприяти". На поле напечатано: "покаяние и крещение". Беседы апостольския, лист 2855. В подтверждение же вышеписанным засвидетельствуем из книги О 7-ми тайнах Гавриила, архиепископа Филадельфийскаго: тако же и в Жезле, на листу 49 подтверждает сице: "Ведати нужда есть всем, яко тайны церковныя, иныя суть по нужди посредия, каковы суть: миропомазание и елеопомазание. ихже аще кто и не сподобится, спасен быти может. иныя по нужди заповеди, темже есте две: крещение и покаяние. еюже кроме, несть леть спасение получити".

Темже, якоже при священницех при скудости, тако и без священников по нужде, крещения тайна может без молитв, без масла и мvра совершатися. Понеже кое мvро бяше, егда крещаху простии мужие и жены? Кое мvро при мученицех бяше, егда в темницах, егда на самых мучениях крещахуся, егда сами себе крещаху и нерукоположеннии? Кое мvро при оных апостолех бяше, котории священства не имуще крещаху, о них же во ответе 10-м, такоже и в сем 2-м разделе, в 36, и в прочих засвидетельствовахом? Аще кроме мvра крещаху, кольми паче без молитв и елеопомазания. Убо и ныне простых крещение, аще и кроме молитв, масла и мvра по нужде совершается, надеждно и известно, и спасительно может быти.

 

Вопрос, 43.

И аще оное совершенным крещением нарицается: то убо ли кроме возложения рук презвитерских таковых, иже в болезни крещени, оставляху, и без всякаго молитвословия и миропомазания тако пребывати попущаху? известите и сия от святаго писания.

 

Ответ, 43.

В вышепредложенном убо вопросе предложил еси о мvре, масле и молитвах, зде же присовокупил и руковозложение. Обаче в самом начале церкви, якоже засвидетельствует Симеон Фессалонитский, и в Катихисисе Велицем во главе 63, руковозложение вместо мvра бяше. И ты сие присовокупил, вопрошаеши, после действия простолюдин: сия действа бываху ли последи над крещаемыми совершаема? Мы же в прешедшем уже ответе засвидетельствовахом, яко по нужде во имя Святыя триипостасныя Троицы с тремя погружениями совершаемое крещение, за совершенное почитается: и потом молитвословие, бываемое при крещении, оставляется кроме всякаго исполнения. Миродействие же бывает во время свободы, и при присутьствии священства, якоже и над крещенными от святаго Афанасия, во время его детьскаго играния, от Александрийскаго архиепископа учинено.

Во время же неимения священства, якоже в крещение Филиппово каженника, и Ананиево апостола Павла, или по апостолех в случающаяся не иметельная времена священства, во время крещения Галактионова Епистимии, и в прочая безчисленная от простолюдин действия, от объявленных в 10-м и в прочих ответех: всячески аще поищеши, не имаши узрети того, чтоб по крещении оных совершали миропомазанием и прочими молитвословиями, или руковозложением. А понеже явственно показахом в прешедших ответех: яко близкаго ради разстояния, руковозложения от начальнейших апостолов, в Самарии крещенным от Филиппа востребовася руковозложение. Егда той же Филипп бе на пути, и крести каженника, тогда и без руковозложения Дух Святый соверши. Такоже и Анания, крестив Павла, последи не видится, чтоб было над ним действуемо руковозложение, разве в приятии от главных апостол хиротонии.

Темже ваше сие вопрошание не от правдоразсмотрительнаго обыскания производится: но точию, как и в прочих вопросех, намерение ваше клонится ко излишнему истязанию, желая в недоумение ны грубыя вложити, и безответных показать. Но мы по силе нашей в прешедшем ответе доволно о сем засвидетельствовахом.

Но аще и попустимся (по вам) к получению на совершение крещения святаго мvра: но где убо и ныне оный обрести возможно? Воистинну нигдеже. Аще в первом разделе во ответех изъявихом, яко священства невозможно обрести, кольми паче от священства совершаемаго мvра. Ибо кроме епископа мvр от священников никакоже попускаем есть от святыя церкве совершатися. В первых есть засвидетельствуяй апостольский престоловосприемник Дионисий Ареопагит, тако глаголет: "Знаменай яко освяти и совершити мvро несть презвитера, но ниже жертвенник совершити да принесет на нем, ниже хиротонисати. сия бо един священноначальник сотворити имать". Книга Дионисия Ареопагита, во главе 5, в толковании.

Согласно сему апостольскому престолонаместнику и прочии учители церковнии утверждают: Симеон Фессалонитский, во главе 43, 77: и во ответах 13 и 36: такоже в Катихисисах, в Великом во главе 63, и в Малом на листу 31-м, довольно засвидетельствуется.

Но в вас ли, о чуднии, где обрести есть мvро, которое форму свою и материю, и совершенство свое от великаго архиерея имеет? коего уж давно не обретается. Ибо диаконовыми в прежняя лета не малое о том мvре взыскание бяше, и отвсюду многия собирающе, и от ведомыя формы сего обрести не возмогоша. Такоже и в вас давно уже сего мvра несть, якобы рещи, от лет Феодосия попа. Ибо при нем старова мvра было с малую поллошки. И тое в новосоставное свое мvро вложивше, варили вместе. О коем новосоставном мvре есть свидетельство писменное Александра диакона, писанное к Ветке сице: "А наипаче всего, как вы мvро составляли, о всем том извольте к нам прислать подлинное ответствование. [Ниже:] А како вы мvро составляли, у него Питирима подлинная скаска, за рукою бывшаго уставщика Афанасия есть. [И ниже:] А буде вы, отцы святии, не пришлите на письме за руками о церкви и о мvре к нам ответа, како у вас составлялося: то мы за вас не вемы как ему отвещать, понеже мы и сами в первое слышим". До зде от Александровы грамотки, кая бяше писана ко Александру попу лета 7224, февраля 20.

Но так составлять мvро и попу освящать, весма противно есть святей церкви. Ибо освящати мvро, якоже выше предложихом, единаго есть архиерея дело: иначе же освящаемо, не вемы кое лучшество в нем будет простаго елея. И таковым помазуяй, како глаголати дерзнет: печать дара Духа Святаго? И помазанный сим, кое совершенство в крещении прежнем приимет? Но уже и онаго Феодосиева мvра, за толикия лета, и за множество народа, не вемы где бы у вас было.

Темже убо и у вас что подражателнаго (аще и хвалитеся священством) к пользе обрящется?

Аще поищем священства, но того в вас не обретаем (ибо священство в архиерействе, а не иерействе заключается). Аще посмотрим на ваше приятие приходящих, то разньственное имеете иереов с простыми: первых приемлете без миропомазания, простых же миропомазуете. Аще полюбопытствуем вами предлагаемаго мvра, но и того у вас отнюд не обретается.

Темже от сего показуется, яко о вас должно сомнятися, яко новое, яко от себе восприемших, яко противное святей церкви содержащих, а не о нас. Аще и не получаем по крайней нужде сих таинств, обаче, по триех отрок гласу: душею сокрушенною и сердцем смиренным, недостигновенное навершаем. Ибо, якоже они реша: "несть студа, уповающим на Бога".

Конец второму разделу.

 

ЧАСТЬ ПЕРВАЯ.

РАЗДЕЛ, 3.

Вопрос, 44.

Крещенных от еретик в три погружения с приглашением триипостаснаго божества, и приходящих ко святей соборней и апостольстей церкви, достоит ли таковых во второе совершенно крестити?

Ответ, 44.

Понеже безтрудное бы было ответствие наше, если бы мы на указание нашего 21-го ответа вас, вопросителю, отсылали. Ибо тамо довольно великороссийския церкви о новинах засвидетельствованно, яко оныя со всеми древними вящшими еретиками подобие и согласие имеют, темже и за излишнее истязание о прежних малых еретиках зде быти полагаем.

Аще российския церкве согласие с древними вящшими еретиками, и с римляны, люторы и калвины быти имеется: убо всякому удобно есть познати, яко от оныя за толь величайшия и множайшия ереси летьствует приходящих совершенно паки крестити. К сим же и показанныя в том же ответе множайшия противныя вины в новодействуемом крещении, всячески должно онаго не приимати, яко противно уставам кафолическия церкве действуемаго: весма пресомнително сие приимати.

Но ваше упорство всюду належит, вопльствующе: Яко в правилах отнюд не повелевается крестити три погружательное крещение имеющих еретик, или других киих противников святыя церкве, имеющих оное.

Того убо ради мы, выше надлежащаго поступающе о древнем от еретик действуемем крещении, зде в настоящем ответе доводы от святых правил предлагаем.

Но прежде, нежели внити во оныя, судихом на празе тех постояти разсуждения, каковыя суть должности взыскуются на сущее и приятное церкве крещение.

1: Да будет вода.

2: Да будет в воде трикратное погружение.

3: Да будет на коемждо погружении (пременно) единыя божественныя ипостаси имя приглашение.

4: Да будет креститель по всему православен, такожде и креститися хотяи.

5: И Духа Святаго приитие взыскуется.

И в таковых обьстоянии крещение бываемое, нарицается крещение святыя церкви и православное, и спасению человеческому виновное.

В еретицех же бываемое крещение в сих обстояниих:

1: Воду имут подлежащую.

2: Аще в воде трищное погружение.

3: И аще на коемждо погружении божественнаго лица имя со аминем разнествующее приглашение.

Четвертыя же должности крестителя и крестившагося лиц православных несть. За приложение же крестителя к вящьшим еретиком, и крещение не приемлется, якоже в 24-м ответе показахом, и в настоящем в 4-м разделе изъявится.

К сему же и пятыя должности Духа Святаго не бывает, якоже в 20-м ответе засвидетельствовахом, убо и несовершенно.

И сицевое крещение по трикратному погружению аки православно, по главнейшим же лишительным обьстоянием еретическо, яко иное качество обстоянии в нем и иное по таиньству. И како может глаголатися православно и приятию достойно, далече православнаго в силе отстоящо.

Аще бо рещи, яко трикратным погружением крещаются кии еретики.

Но зде не до того точие слово. Ибо нам не та есть токмо нужда, еже бы в воде трищи погрузитися, но ищется в том погружении некоего таиньства: кое таиньство от очей наших скрыто, и токмо оком веры постигаемо. Того ради и глаголется православное крещение тайна, яко тайна неизреченна в нем содевается. Ибо егда с верою правою входит человек в воду креститися, и крещаяи правоверен: и ради того правоверия, егда пригласятся имена ипостаси Отца и Сына и Святаго Духа, невидимо на крестившагося сходит Дух Святый, и преестественно на нем чудодействует: отъемлет от него древнюю клятву, и грех истребляет, и порождает его, и всего нова сотворяет, и сына и наследника божественнаго царствия творит и. Без коего порождения ни един внидет в славу Божию, по Оному: "Аще кто не родится водою и Духом, не внидет в царство небесное". Еретическое крещение, аще и трикратнаго погружения, но Духа Святаго не имать. Убо и не бывает в еретиках крещенному духовнаго порождения, ниже древняго осуждения свобода: но каков бяше до крещения, таков и по крещении пребывает, излишнее же носяи по оном осквернение. И како то может рещися крещение православно, аще славных дел в нем несть; аще не порождает во Отца и Сына и Святаго Духа; аще сына Божия и наследника Его царствия не сотворяет; убо в еретическом крещении простое некое погружение, и пользы никоея приносящо. Сего ради и не может быти во имени православным, но еретическаго действа крещение.

И тако убо, помедливше при входе нашего ответа, вступаем и в самое показание доводом о трехпогружательном еретическом крещении, его же на десять разделов располагающе разделяем.

1: Яко святии апостоли в своих правилах без всякаго изъятия от еретик действуемаго крещения не приемлют.

2: Яко во времена первеньствующия церкве последствующе святым апостолом, святии учители поместными соборами, такожде всех еретик и расколник крещение отметающе, второе крестити повелевают.

3: Соглашающеся тому и во время вселенских соборов, и на соборах такожде и по соборах, мнози святии учители церковнии, яко в три погружения, тако и от всех еретик крещение не приемлюще, паки совершенное второе крестити поучают.

4: Святая правила вселеньских и поместных соборов и святых отец, не еже точию ради не трехпогружательнаго крещения от еретик приходящих повелевают второе крестити, но обновления ради и важных и многих вин.

5: Святая кафолическая церковь, не непреложный имеет предел, еже втораго или третияго чина еретик не крестити: но иногда единех и тех же приемлет под проклятие ересей, иногда же и под миропомазание, а иногда тех же и совершенно крестить повелевает.

6: Яко аще и приимаше от онех (си есть втораго и третияго чинов) еретик крещение, но вин ради благословных и нужных.

7: Паки рещи: приимаше святая церковь от малых еретик, но смотрения ради: а смотрительные вины в законные и обдержныя в божественном писании не полагаются.

8: И паки глаголем: аще и приемлют некая правила от средних еретик крещение, но под миропомазание. Настоящаго же времени нужность не допущает иметь миропомазание, убо и отнюд тще есть защищающих новодействуемое крещение на оныя правила указание.

9: Аще древле по смотрению и приимаху от еретик крещение, но точное нашему крещению.

10: Нынешния же великороссийския церкве новодействуемое крещение православному крещению не точное и вере есть преступно.

И сия убо разделы оглавивше о еретическом трехпогружательном крещении, в самая оных показания входим.

 

Раздел, 1.

Яко святии апостоли без всякаго изъятия от еретик действуемаго крещения не приемлют. Правило святых апостол 46: "Крещение и жертву еретическую приим святитель, не священ". Толкование. "Епископ или презвитер, или диакон, аще не похуляет ни ругается еретическому крещению, но приемлет крещеннаго от них, или приносимая от них на жертву (сиречь на службу приемлет), таковыи да извержется от сана".

Речеши ли, сие апостольское правило быти гласящее на не трепогружательное еретическое крещение. Но противу сего вашего прекословия в апостольском сем правиле, в 59-м ответе, возразительно возъответствуется. Зде же порядок наших доводов соблюдающе, тамо вопросителя отсылаем.

Но согласно вышеписанному 46-му апостольскому правилу и в книзе Завещания их шестой, во главе 15, о еретиках пишется сице: "Ниже бо суть тии священницы (глаголет к ним Бог), понеже ты отринул еси разум, отрину тя и Аз священнодействовати Мне. ниже бо крестившийся у них очистишася, но осквернишася. не оставление грехов, но связание нечестия приемлюще".

Паки 47-му апостольскому гласящу: "Второе крещаяи крещеннаго истинным крещением, и не покрещеваяи оскверненнаго от зловерных, таковыи святитель не священ". Толкование. "Несть достойно дващи крестити человека, аще же который епископ, или презвитер крестит кого второе совершенным крещением, да извержется от сана, суть же нецыи, иже благоверно крещени бывше, отвергше же ся Христа волею и неволею, и осквернени бывше, и таковыя муром токмо помазуеми освящаются, и иже не крестит совершенно второе, первое крещение приемшаго от еретик, но приемлет его яко верна, да извержется от сана".

Но и в вышеписанном апостольском Завещании, в книзе 6, во главе 15, согласно сему правилу заповедается: "Яко ниже прекрещати подобает, ниже паки приимати, еже от нечестивых крещение данно, еже несть крещение, но осквернение, такожде и крещением единым довлевайтеся, самим иже в Господню смерть лаемым, не оное еже от злоименитых еретик даемое, но еже от непорочных священник даемое, во имя Отца и Сына и Святаго Духа, ниже оное, еже от нечестивых, приято буди вам, ниже от преподобных сущее укоризненно за второе".

Такоже и в 68-м правиле апостольском толкуется: "Ибо от тех (си есть еретик) крещени не крещени, и поставлени не причетницы". До зде от апостольских правил и Завещания.

Зде убо речеши ли, апостолом о первом чине еретическом глаголати, еже от них не приятно быти крещению. Но яко тогда не бяше триех чинов от еретик приходящим установления: аще и много поищеши, того обрести не возможеши. Ибо уставление триех чинов последи произыде, или паче, рещи конечнее, во времена вселеньских соборов. Убо от сего остается, яко святии апостоли без изъятия всех еретик, яко Святаго Духа не имущих, повелеша крестити. Которое наше показание, еже крестити всех еретик святии апостоли повелеша, подтверждает и святейший Филарет патриарх, глаголя тако: "(Правило перваго вселеньскаго собора 19) И тако вси возгласиша купно, еже еретическое крещение, несть крещение, но паче осквернение, и повелевают таковых крестити святым крещением паки совершенно. Сия бо прияша святии отцы, от самех самовидцов слову и премудрости божественных апостол, еже еретическое крещение, не в крещение полагают: понеже божественнии апостоли, в четыредесять шестом и седмом правиле своем тако утвердиша. Епископ, или поп, или диякон, аще еретическо приимет крещение, или жертву, таковыи да извержется". Потребник болшей, лист 575.

 

Раздел, 2.

Яко во времена первеньствующия церкве, последующе святым апостолом святии учители поместными соборами, такожде всех еретик и расколник крещение отмещуще не приемляху.

Засвидетельствует великий дееписец Бароний в лето 216 древле западной подлежащия Африкийския церкве обычай о крещении всех еретик, тако глаголя: "Агрипин, епископ Карфагеньский, ненавидя еретиков, ведая же яко вся во гресе моления своя и тайны совершают, суди яко крещение их несть крещение, и сих, кая от них к церкви прилагахуся, паки крестити подобает. На утвержение же сего созва епископы Африкийския, и с ними устави, дабы от еретиков крещении паки восприимали в церкви истинное крещение, бе сие изначала приятно учение, и имяше по себе многия крепкия доводы. По сем Агрипине, в лето Господне 255-е, святый Киприан восприя престол Карфагена епископство, и в лето Господне 258-е сотвори собор, созва из Африки и Нумидии еписокпов 84. и на нем уставиша. яко еретическое крещение несть истинное крещение, и не может в крещение вменятися. и ниже сие глаголаху, яко они тех, иже от еретиков приходят, вторицею крестят, но яко аки некрещенных (ни во чтоже себе крещение еретическо вменяюще) крещаху. ибо вси православнии второкрещением гнушахуся".

О сем во Африце Киприанове соборе и Матфей Иеросалимский на преди книги своея положи, и пишет: "Яко оный собор весма от всякаго еретика и раскольника крестившихся, к соборней приходящих церкви, паки крещати повеле. Раскольники же в та времена наватиане быша".

Сие изречение и Великий воспоминает Василий, в похваление убо се положив, строения же ради праздность на ня изрек.

Сие же Киприанова собора определение засвидетельствует и Тимофей, презвитер Великия церкве, глаголя тако: "А иже с Киприаном собор повелевает всякаго еретика крестити". Кормчая, лист 636.

Сицевыя же соборы быша тогда и в восточной церкви на еретиков, якоже вышепомяновенный историк Бароний в лете Господнем 258 тако глаголет: "Восточныя церкви во Иконии, во Фригии, собор сотворше, уставиша ни едину тайну у еретик, ниже крещение, в тайну вменяти. На что восточных соизволение писаша Фирмилиан епископ Кесарийский, Дионисий Александрийский к Киприану".

Темже от сего раздела показуется, яко сии соборы, бывший в первеньствующей церкви, якоже на западе, тако и на востоце, согласная творяще апостольским правилом: еже всех еретик, яко Святаго Духа в крещении лишающихся, второе крещаху. Писаше же сим собором согласная и Тертулиан славный, быв еще православен, тако глаголя: "Еретики (рече) не имут общения со учением нашим, само их проклятие о том свидетельствует, не должен есмь у них познати сие, еже мы, ниже того Христа, Егоже мы имамы, убо и крещение не едино". Бароний в лете Господнем 216.

 

Раздел, 3.

Мнози святии учители, во время вселеньских и поместных соборов, и на соборах, такоже и по соборах, соглашающеся со апостольскими правилы, и первеньствующия церкве обычаю, яко в три погружения, тако и всех еретик крещение не приемлюще, паки совершенно второе крестити поучают. Аще и неоспоримо есть, яко втораго чина еретики смотрения ради от церкве приемлеми быша под миропомазание, вси тыя крещаху в три погружения. Но яко суть нецыи и в том прекословствующе, егда увидят в священных правилах инде смотрения ради приемлемых, инде же второе крестить повелеваемых: того ради упорно вопреки самой истинне вооружающеся, и сих быти не трехпогруженцов усилуются утверждати. (якоже и в последующих твоих вопросех много истязания обрящется). Того ради и мы в начале сего раздела сих еретиков засвидетельствуем от святых учителей, яко точно нам, правоверных крещение имеяху. И яко нецыи из них и мудрование о Святей Троице, и о воплощении Сына Божия, согласно во всем церкви православней содержаху. И сии от неких учителей церковных расколниками, а не еретиками нарекошася: но ради неких противных догматствований, от святыя церкви отвержени и проклята быша, и со еретики положишася. О чесом преподобный Иосиф Волоколамский в слове 15 сказует: "Суть же и друзии еретицы, аще и зле мудрствуют, но не тако якоже первии: суть наватиане, и донатиане, и четыренадесятницы, и средницы, и воздержницы, и инии таковии. сии убо исповедуют Святую Троицу, и Господа нашего Исуса Христа истинным Богом нарицают, и плотьскому смотрению веруют". Преподобный Матфей Иеросалимский в составе а, о сих и о прочих еретиках объявляет: "Арианы (рече) и македонианы, и саватианы, глаголющих себе чистых, и левыя и четверонадесятники, иже средники, и аполинарианы, понеже точно нам божественным совершаются крещением". И паки того же состава а, во главе 2, о наватианех сице пишет: "Нават, презвитер сый стараго Рима, глаголемых чистых ересь начат, раскольник сый истее, а не еретик, небо в чесом от правил предании с верными разньствоваше, но иже в гонение подклонившимся и пожершим отрицаше покаяние, двоеженцем же не приобщашеся. ихже ради, аще и не о вере погрешаше, но за немилосердие его и братоненавидение, собору бывшу в Риме при Корнилии папе, Декию царствующу, извержен бысть и проклят, яко же Памфилийский Евсевий исповедует".

Согласно сему о наватианех Созомен историк, в книзе 7, во главе 12 засвидетельствует, сице глаголя: "Яко Сисинии наватианския ереси, яже тожде, еже и православнии исповедание Троицы содержаше".

Преподобный же Максим Грек, в книзе своей во главе 68, о сих наватианех явственно сказует, тако глаголя: "Слыши внятно, и разумей прямо, еретики, ижи от Навата, презвитера бывша Римскаго, наватиане нарицаемии, ниже о крещении, ниже о таиньстве православныя веры, ниже о ином коем законе церковнем беззаконноваху: но зане точию дарованное от человеколюбца Спаса Христа грешником покаяние отрицаху, и не приимаху на покаяние обращающихся, иже в гонении Христа отвергошася. за то едино отриновени быша от всякаго собора православных, и проклята быша".






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных