Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






At the Greengrocer's




Greengrocer: Good morning, Mrs. Daisy. How are you this morning?

Mrs. Daisy: Fine, thanks. And how are you?

Greengrocer: I'm having a little trouble. Some of my supplies aren't here yet. So I don't have tomatoes and peppers.

Mrs. Daisy: Oh, that's a shame. Will you have some later?

Greengrocer: Oh, yes, they will be delivered in the after­noon. I'll save them for you.

Mrs. Daisy: Thanks. It's very kind of you. And now I'll take a bag of potatoes, a couple of beets and some carrots.

Greengrocer: All right. Notice the fruit we've got today. The peaches are very good.

Mrs. Daisy: The peaches do look good. What do they cost? Greengrocer: Peaches are quite cheap this time of the year. Thirty pence a pound.

Mrs.Daisy: That's a real bargain. I'll take three pounds.

Greengrocer: Okay. Now, what else?

Mrs. Daisy: Well, that's all for today. How much do I owe you?

Greengrocer: That's four pounds seventy five pence. Here's your change from your five pound note — twenty five pence.

Mrs. Daisy: Thank you. Good-bye.

Greengrocer: Good-bye, Mrs. Daisy. Thanks a lot.

II. Pick out from the three dialogues sentences, which denote the shop as­sistants'

a) greeting their customers,

b) offering goods,

c) telling the price of goods.

III. Pick out from the three dialogues sentences, which denote the cus­tomer's

a) greeting shop assistants,

b) telling what they need,

c) asking about the price.

IV. Make up your own dialogues and enact them in class.

Exercise 23

Translate into English.

1. Покупать продукты в супермаркете очень удобно: все покупки можно сделать одновременно.

2. Супермаркеты оборудуют таким образом, чтобы поку­патели проходили мимо большого количества полок и видели широкий ассортимент продуктов.

3. В супермаркетах Великобритании цены на товары проставлены очень отчётливо и, как правило, в конце стоит число 99.

4. Рядом с нашим домом есть все магазины: мясной, молочный, овощной, рыбный, а также бакалея и бу­лочная.

5. Я никогда не составляю список продуктов, когда со­бираюсь идти в магазин, но всегда планирую, в какие магазины я зайду.

6. Когда мы с подругой приходим в супермаркет, я беру корзину, а она — тележку. У нас разный стиль: я покупаю только то, что мне нужно; а она — всё, что красиво упаковано.

7. Натуральные продукты питания предпочтительнее консервированных и замороженных, хотя могут сто­ить дороже.

8. У кассира не было сдачи с крупной купюры, и при­шлось ждать, пока расплатится следующий покупа­тель.

9. Лучше не покупать продукты по сниженной цене: они могут быть просрочены.

10. Мой сосед — старый холостяк. Он всегда покупает одно и то же: буханку хлеба, десяток яиц, пару ки­лограммов картофеля и пару банок мясных консервов.

11. Когда есть деньги, я покупаю что-нибудь повкуснее — хороший кусок мяса, салями, банку шпрот, кусочек ветчины, коробку шоколадных конфет, банку бол­гарских огурчиков. Потом устраиваю пир.

12. Больше всего я не люблю стоять в очереди, поэтому стараюсь пройти через экспресс-кассу.

13. Уже стоя у кассы, она вдруг вспомнила, что забыла купить молока, и пошла назад к прилавку с молоч­ными продуктами.

14. Кассир сидела за кассовым аппаратом и наблюдала за тем, как покупатель выкладывал продукты на ленту конвейера.

15. Очередь двигалась очень медленно, потому что у всех были груды покупок.

Exercise 24

In five minutes write what you buy often and seldom. Compare what you have written with the lists of other students. Discuss the results and try to classify your classmates by putting them in certain categories of shoppers. You can give the names to these categories yourselves.

Patterns: 1) I often buy bread,... I seldom buy caviar,... 2) In my opinion, Kate is a careless shopper, because...

Exercise 25

Work in groups. Each group should make up a list of products which peo­ple usually buy at the age of ten. fifteen, thirty, fifty, seventy. Compare your lists and discuss them agreeing, adding details or criticizing.

Use:

I completely agree that.. I'm not sure that...

There is no doubt that... I really doubt that...

I also have the idea that I utterly disagree that

Who would argue that... I don't think that...

Exercise 26

Discuss the following points in class.

1. What is preferable for you — to buy food in a big supermar­ket or in small shops? Why?

2. Where are the best shops for food in your city or town?

3. Speak about foodstuffs sold in your shops. Say whether they are shipped in or grown locally; say which are expensive and inexpensive; say what foodstuffs which you might have seen in the shops abroad are not sold in this country.

4. Do they sell foodstuffs under the counter nowadays? What kind of goods can those be?

5. Do you pay attention to the brand name when you buy food? If not, how do you make your choice?

6. What is your personal style of shopping for food? Do you buy at once or do you take your time to look around for lower prices?

7. How often do you buy very expensive foodstuffs? What kind of products are those? When does it happen?

Exercise 27

Match the English idioms in the left columnn with their Russian equivalents in the right column.

1. to put a hole in one's pocketbook А. любой ценой

2. to go to pot В. сбыть с рук

3. to go for a song С. ни за какие деньги

4. at all costs D. обойтись в копеечку

5. to jack up the price Е. вылететь в трубу

6. to flood the market F. пойти за бесценок

7. to feather one's nest G. быть не по карману

8. not for love or money Н. платить втридорога

9. to cost a pretty penny I. нагреть руки

10. to pay through the nose J. наводнить рынок

11. to get something off one's hands К. набить цену

Exercise 28

Highlight the meanings of the English proverbs and make up situations to illustrate them.

1. Forbidden fruit is sweet.

2. Tastes differ.

3. Honey is sweet but the bee stings.

4. Take it or leave it.

Exercise 29

Translate the following quotations into Russian and comment upon them.

'The public buys its opinions as it buys its meat, or takes in its milk, on the principle that it is cheaper to do this than keep a cow. So it is, but the milk is more likely to be watered.'

Samuel Butler

'Creditors have better memories than debtors.'

Benjamin Franklin

'Necessity never made a good bargain.'

Benjamin Franklin

'England is a nation of shopkeepers.'

Napoleon I

'If a continental greengrocer asks 14 schillings (or crowns, or franks..., or whatever you like) for a bunch of radishes, and his customer offers 2, and finally they strike a bargain agreeing on 6 schillings, francs, roubles, etc., this is just the low continental habit of bargaining.'

George Mikes

Exercise 30

Role Play "Organising a Party".

Setting: 1) A university refectory, where the students dis­tribute duties to make purchases.

2) A supermarket.

Situation: You decide to celebrate some holiday or just organ­ise a party at someone's home. Everyone will have to bring something for the table and later you'll cook together. Enact buying things in a shop. Elaborate the situation yourselves. Fancy that you've left money at home or there are no goods you need on sale or you forget something at the last instant.

Characters:

Card I — Molly, the girl, who is going to organise it all. She decides who should buy things and says what you will need them for.

Card II — Sally, the assistant who serves you in the shop you choose.

Card III—IV — Bob and Rob, boys who will buy heavy things in the shop.

CardV-X - Nelly, Kelly, Dolly, Polly, Lilly, Tilly, tree pairs of students who walk around the super­market and discuss what they have to buy.

Card XI — Penny, the cashier at the till.

WRITING

Exercise 1

Learn the spelling of the italicized words from Introductory Reading and the words from exercise 1 on page 120. Prepare to write a dictation.

Exercise 2

Translate into English in writing.

A.

Мы быстро привыкли к нашей новой жизни. Всё так просто в этом микромире! Не надо ходить в магазин и стоять в очередях — здоровенная женщина в белом фар­туке, которая могла бы сойти за английскую бонну, если бы не вес под сто килограммов, каждый день разгружа­ет на кухне огромную корзину со свежайшими продук­тами.

(...) Поскольку мне очень неловко жить за счет совет­ской власти (...), я решаю ходить за покупками сама.

В первый же день я обалдеваю от выбора продуктов в ближайшем магазине. Сначала я даже подумала, что это случайный завоз или что директор устроил спектакль для ревизора. Но и через неделю выбор оставался таким же богатым. Каждый день я нахожу в магазине свежие яйца, колбасу, вполне приличное мясо на котлеты, копченую рыбу, даже крабов.

В.

У меня возникает мысль заглянуть в продуктовый ма­газин. Во-первых, мне надо пройтись, а во-вторых, я хочу купить кое-какие продукты — хлеб, сыр, масло, а может, мне повезёт, и по счастливой случайности здесь окажутся апельсины, какие-нибудь перемороженные куры или да­же батон колбасы с чесноком, которую ты так любишь и которую вдруг выбрасывает на прилавки Главное управ­ление торговли, когда у хозяек не остается ничего, ну бук­вально ничего, что бы можно было подать к столу.

(...) Этот магазин самообслуживания совсем новый, но полки уже в безобразном состоянии, а у корзин осталось по одной ручке. Редко лежащие продукты завернуты в противную толстую серую бумагу, на которой фиолетовы­ми чернилами помечена цена. Это — мой первый поход в магазин в новом районе.

Я покупаю кое-что из продуктов и становлюсь в оче­редь в кассу. У меня пять пакетов разных размеров. Я пла­чу и собираюсь уже уходить, но тут контролёрша на выхо­де заставляет меня открыть сумку, вынимает оттуда все мои покупки и потрясает каким-то свёртком. Какой ужас — у меня оказался лишний кусок сыра на двадцать восемь копеек, который кассирша не пробила! (...) Я робко гово­рю, что кассирша забыла пробить, что ничего страшного не произошло, я сейчас доплачу... (...) Женщин это при­водит в бешенство.

(М. Влади. «Владимир, или прерванный полет»)

Exercise 3

Write a short essay on one of the following topics.

1. Buying Delicacies Gives the Greatest Pleasure When One Hasn't Got Enough Money.

2. Shopping for Food — a Boring Routine or a Revealing Ex­perience?

3. Why I Always Buy Food in the Same Place.

4. The Main Principles I Observe When I Shop for Food.

5. Why Men and Women Have Different Styles of Shopping for Food.

Note:

Punctuation (continued from page 82).

A colon is put:

1) before an enumeration (e.g. The reasons are as follows: we haven't prepared well enough, the circumstances are unfa­vourable and there is no help);

2) between clauses when the second clause is an explanation or an extension of the first one (e.g. Some things we can, and others we cannot do: we can walk, but we cannot fly);

3) before a short quotation (e.g. Always remember the ancient maxim: Know thyself).

A semicolon is put:

1) between asyndetic coordinate clauses in complex sentences (e.g. He was the only guest present who had never met her; he decided that matters would be easier if he walked up and introduced himself);

2) between extended homogeneous parts of the sentence, par­ticularly if there are other punctuation marks within them (e.g. I thought that we had to act quickly; that we had to do something, to get the information). (to be continued on page 198).

Lesson 6 SHOPPING FOR CONSUMER GOODS






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных