Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






VI. Дерснинъ нетиджесини чыкъарув




- Бу масалдан насыл янъылыкълар бильдинъиз?

- Къайсы образны бегендинъиз?

 

Какое приложение?№2. Тема: Крымскотатарская народная сказка. «Къуш тилинден анълагъан бала».

Цель урока: на примере сказки формировать нравственные качества у младших школьников.

Оборудование: учебник, наглядности.

Эпиграф урока «Яхшылыкъ яманлыкътан къуветлидир» (пословица) «Добро сильнее зла»

Ход урока:

1. Организационный момент

2. Постановление цели урока

Учитель: Сегодня на уроке мы познакомимся с новой народной сказкой и новыми сказочными героями.

3. Объяснение нового материала

*Проблемный вопрос

Прочитайте данные пословицы и подумайте о чём будет идти речь в сказке?

Акъикъат эр ерге етер, эр иште енъер.

Акъ урба кир котермей.

Алла сабырлы къулуны север.

Ана-бабасына эйилик косьтермеген озю де эйилик корьмез.

Ана-бабасыны къорчалагъаныны Алла къорчалар.

* чтение сказки «Къуш тилинден анълагъан бала».

3. Работа над видом сказки.

«Къуш тилинден анълагъан бала» - это народная сказка.

А) Где в сказке встречаются худочественные средства? (Бир заманда…, ойле заман келеджек ки…, ёлгъа чыкъа ве аз кете, уз кете…, дерья-денъиз ТЮЗ кете, тап сонъу…).

Б) К какому виду сказки относится эта сказка? (тылсымлы, турмуш я да айванлар акъкъында масаллар).

4. Чтение сказки.

5. Проблемный вопрос.

Возвращаемся к нашему проблемному вопросу. Подумайте и объясните смысл этих пословиц.

6. Опрос.

Ответьте на вопросы.

А) Как этому бедняге всегда еду давали?

Б) Что всегда делали перед домом царя три змеи и 3 вороны?

В) Как бы там не было, вы мои родители, я вам до конца жизни обязан - говорит он. Что потом делает?

7. Словарная работа:

асыр-сонъу – окончание века;

геми – корабль;

эвлятлыкъкъа алмакъ – взять на воспитание

8. Обобщение.

1.Чему нас учит эта сказка?

2. Как родители относятся к ребёнку? Почему?

3. Скажите, в чём заключается человеческая красота?

4. Какие похожие сказки вы знаете?

9. Итог урока

- Чему вас научила эта сказка?

- Чей образ вам понравился?

Приложение 5.

Мевзу: «Не ичюн хораз ве тавукъ бир куместе яшайлар». Къырымтатар халкъ масалы.

Макъсат: Ифадели окъув усталыгъы устюнде чалышмакъ; талебелернинъ нутукъ инкишафыны арттырмакъ; ана тилимизде икяе этмеге огретмек; айванларгъа севги ашламакъ.

Дерснинъ кетишаты:

I. Талебелернинъ дерске эмоциональ къабилиетлерини арттырув.

-Берильген кягъытчыкъларгъа озюнъиз акъкъында тек яхшы сёзлер язынъыз.

Талебелер языларны окъуйлар.

II. Талебелернинъ бильги къабилиетлерни актуаллештирюв.

1. Энди исе, мен окъугъан тапмаджаларнынъ джевабыны тапынъыз.

Эр саба тура, Бир къызым бар,

Делял чагъыра, Устюнде къыркъ кольмеги бар,

Уянтмай тынмай, Кене де тени ачыла.

Адыдыр… (Хораз) (Тавукъ)

2. Фонетик мешгъулиети

– Хораз насыл къычыра?

– Къо-къо-ро-къу, къо-къо-ро-къу!

3. Шиирни окъумакъ

Хораз

- Къо-къо-ро-къу, къо-къо-ро-къу, Уянынъыз, етер юкъу! Ашыкъынъыз дерске, ишке, Беджеринъиз ишни "беш"ке!

Олынъ мукъайт, олынъ пек сакът, Бош-бошуна кечмесин вакът! Яратынъыз къышта да яз! Буны чезер акъыллы баш. Юз енъишни денъиз: - Бу аз! - Шай къычыра шенъ чал хораз.

III. Янъы мевзу боюнджа иш

 

– Балалар, бугунь биз сизлернен хораз ве тавукъ акъкъында масал окъуйджакъмыз. «Не ичюн хораз ве тавукъ бир куместе яшайлар».

– Къырымтатар халкъ масалы. «Не ичюн хораз ве тавукъ бир куместе яшайлар».

Бир заманда бар экен, бир заманда ёкъ экен, юксек къырнынъ этегинде бир Хораз яшай экен. Хоразнынъ туздан ясалгъан эви бар экен.

Эви юксек, дюльбер, йылтыравукъ экен. Хораз озь эвинен гъурурлана ве ойле бир къопайып юре ки, кимсени танымай экен.

Орманнынъ четинде исе, таштан ясалгъан кичик эвчикте Тавукъ яшай экен. Тавукъ пек мераметли, эр кеске ярдым эте, балаларны севе, оларгъа эр кунь йымырта эдие эте экен.

Бир кунь Тавукънынъ тузу бите. Тавукъ: «Айды, Хоразгъа барайым, онынъ тузу чокъ, азчыкъ сорасам, ёкъ демез», - деп тюшюне ве къыргъа тараф кете.

Хоразгьа келип, эвининъ къапысыны къакъа да шойле дей:

Къо-къо, къо-къо, къо-къо-кокъ! Тузум битти, тузум ёкъ. Къомшум, ярдым эт манъа, Бир чимтим туз бер манъа.

Хораз босагъадан бакъып:

Меним эвим йылтыравукъ, Сенинъ эвинъ къалтыравукъ. Санъа тузумдан бермем, Ёкъ ол козюмден, Тавукъ! - деп, Тавукъны къува.

Гъарып Тавучыкъ тузсыз кайтмагьа меджбур ола. Ормангъа исе къаранлыкъ энген, ич бир шей корюнмей. Эрте ятмагъа алышкъан Тавукъ къоркъа-къоркъа эвине къайта. О куньден сонъ Хоразнынъ эвине аякъ басмай.

Азмы кече, чокъмы кече, ягъмурлар ягъмагъа башлай. Тавучыкъ сыджакь эвчигинде къокъулы пичен устюнде ята.

Хоразнынъ туздан ясалгъан эви ягъмурдан ирий. Юксек таванындан, йылтыравукъ диварларындан, мердивенли босагъасындан ич бир шей къалмай. Хораз ягъмур тюбюнде къалып сылана.

Хораз геджелемеге Тавукъкъа бара да шойле дей:

Эвим сувдан ириди, Аякъларым ушюди, Йибер мени эвинъе, Къомшучыгьым, ёкъ деме.

Тавукъ эски джан агъырсыны унутмагъан эди ве Хоразгъа шойле джевап бере:

Манъа тузны къызгъандынъ, Мени эвинъден къувдынъ. Энди озюнъ джойыл кет, Бар, ягъмурда фикир эт.

Хораз окюр – окюр агъламагъа башлай. Я, энди къайда барсын? Тавукъ пенджереден Хоразнынъ окюр-окюр агълагъаныны корип, оны аджый. Хоразны ичерге чагъыра, ашата ве юкъламагъа ер косьтере. Шу куньден сонъ Хоразнен Тавукъ берабер яшайлар. Хораз бундан сонъ эр кеснен дост ола. Саба эрте тура, юксек къорагъа учып чыкъа да:

Ко-ка-ре-кок, ко-ка-ре-кок! Чокъ юкъудан файда ёкъ! Танъ аткъанда тургъаннынъ Эр бир иши онъ олур, - деп шу этрафта яшагьанларны уята.

Тавукъ исе эвелькиси киби йымырта къозлай, чипчелерни бакъа ве эп йырлай:

Къо-къо, къо-къо-къокь! Къозлагъан йымыртам чо-окъ! Пиширинъиз, ашанъыз, Дост – муаббет яшанъыз!

IV. Субет.

· Масалны бегендинъизми?

· Нени аджыдынъыз?

· Не ичюн?

V. Физдакъкъа.

Ко-ка-ре-кок - адым Хораз!

Ёкътыр менден ярамаз.

Тавукъларгъа тийдирмем,

Куреште де енъильмем

VII. Дерсни нетиджелев.

Субет. Суальге джевап берелер.

-Масалны бегендинъизми?

- Бу масалда насыл къараман яхшы? Насыл къараман ярамай?

- Не ичюн тавучыкъ хоразгъа ярдым этти?

- Сиз къардашларынъызгъагъа ярдым этесинъизми?

- Сиз къардашларынъызнынъ сёзюни динълейсинизми?

-Не ичюн къардашларынъызнынъ сёзюни динълемеге керек?

-Сиз хоразчык ерине не япар эдинъиз?

-Хоразчыкъны аджыдыныз?

-Сизге насыл аталар сёзлери акъылынъызгъа келе?

-Машшалла балалар, дерс битти.

 

 

№3. Тема урока: Крымскотатарская народная сказка «Не ичюн хораз ве тавукъ бир куместе яшайлар?».

Цель урока: Работа над выразительностью чтения; развитие речи на крымскотатарском языке; воспитать любовь к животным; формировать нравственные качества у младших школьников.

Оборудование: учебник, наглядности.

Ход урока:

1. Настрой эмоционального состояния.

- На данных листочка напишите только хорошие слова которые приходят к вам в голову. Прочитайте эти слова.

2. Привлечение к учебной деятельности.

- Сейчас я загадаю вам загадки, а вы должны их разгадать.

Эр саба тура, Бир къызым бар,

Делял чагъыра, Устюнде къыркъ кольмеги бар,

Уянтмай тынмай, Кене де тени ачыла.

Адыдыр… (Хораз) (Тавукъ)

· Фонетическое упражнение.

- Как кричит петух?

– Къо-къо-ро-къу, къо-къо-ро-къу!

· Чтение стихотворения

Къо-къо-ро-къу, къо-къо-ро-къу,

Уянынъыз, етер юкъу!

Ашыкъынъыз дерске, ишке,

Беджеринъиз ишни "беш"ке!

Олунъ мукъайт, олунъ пек сакът,

Бош-бошуна кечмесин вакъыт!

Яратынъыз къышта да яз!

Буны чезер акъыллы баш.

Юз енъишни денъиз: - Бу аз!

- Шай къычыра шенъ чал хораз.

3. Объяснение новой темы

- Дети, сегодня мы с вами будем читать сказку про петуха и курочку. Это крымскотатарская народная сказка.

4. Обсуждение прочитанного.

- Понравилась ли вам сказка?

-Кого вам было жалко?

-Почему?

5. Физкультминутка.

6. Продолжение урока

-В каких сказках ещё встречаются петушок и курочка?

-В этой сказке кто из героев хороший? Кто из героев плохой?

-Как бы вы поступили на месте Петушка?

-Вам жалко Петушка?

- Почему Курочка сначала не хотела пускать Петушка?

-Почему курочка помогала петушку?

- Какие пословицы вы вспомнили слушая эту сказку?

7. Чтение сказки по ролям.

-Молодцы ученики, урок окончен!

 

 

Приложение 6.

Дерснинъ мевзусы: «Акъикъий дост олмакъ ичюн не керек?»

Дерснинъ макъсады: а) Талебелерге достлукъ мевзусынен багълы олган сезлерни анълатмакъ; б) балаларнынъ нутукъ инкишафыны эттирмек;
в) сыныфта достане мунасебетлерини пекитмек.

Корьгезме: джедвеллер, карточкалар, таркъатма материал, лугъат, китап, ресимлер,аталар сезлер китабы, булумча, аудиодиск.

Дерснинъ кетишаты:

1 Тешкелий дакъкъа: дерснинъ макъсадынен таныштырув.

2. Эв вазифесини тешкерюв ве онынъ нетиджесини чыкъарув.

3. Янъы материал боюнджа субет:

- Балалар, мен эминим Ки, эр биринъизнинъ аркъадашларынъыз, достларынъыз – бар. Бугунь биз достлукъ акъкъында лаф этеджекмиз.ве АКЪИКЪИЙ ДОСТ ОЛМАКЪ ИЧЮН НЕ КЕРЕК? деген суальге джевап бермеге тырышаджакъмыз.

Талебелер достлукъ акъкъында шиирлер айталар.

- Дост напсыл ола? (Дост садыкъ ола, эр вакъыт ярдым этмеге тырыша.О ишанчлы Адам ве ич бир вакъыт ярамазлыкъ япмаз).

- Айтчынъыз манъа, сиз яъын достунъызнен насыл таныштынъыз? (Мен достумнен мектепте таныш олдум, Мен оны бир кереден бегендим, чюнки о пек мераметли, ачыкъ гонъюль адам.)

4. Аталар сезлернен чалышув:

- Достлдукъ акъкъында чокъ аталар сезлер бар, келинъыз оларны эслейик.

Достсыз Адам къанатсыз къуш.

Дост къара куньде белли олур.

Урбанынъ янъысы яхшы, достнынъ исе эскиси.

4.1. «Кунешчик» усулынен достнынъ табиат чизгилерни бельгелейик

 

ДОСТ- меракълы, садыкъ, акъыкъий, ишанчлы, мераметли, темиз къальп, сафдиль, ярдымджы, джесаретли, джесюр.

Куб усулы

1. Сезнинъ изаты (Дост ишангчлы Адам).

2. Бу сезнен джумле тизинъиз. (Меним достум – мераметли инсан).

3. Аталар сезлери (Дост къара куньде билинир).

4. Сез бирикмелери (Мераметли дост, ишанчлы, садыкъ дост).

5. Тамырдаш сезлер (Достане, достлукъ, дост эш).

6. Синонимлер (аркъадаш, ортакъ, аякъдаш).

7. Антоним (душман).

Физдакъкъа.

« Ассоциациялар «чаласы.

Оджа шиир окъуй (Б.Мамбет «Дост олсун янынъда).

- Бу шиирни окъугъанда насыл ассоциациалар пейда ола? Насыл вакъиалар козь огюнъизге келе?

Сенкан усулы

Дост

1. Акъикъий, мераметли.

2. Эр вакъыт ярдым эте.

3. Дост къадирини билинъиз.

4. Ишанчлы инсан, аркъадаш.

Булмача – Берильген сезлерни къырымтатарджа чевир:

1. Помощник.

2. Правдивый.

3. Преданный.

4. Добрый.

5. Надежный, верный.

6. Уважаемый.

7. Настоящий.

8. Дерснинъ нетиджеси ве баалав.

- Балалар, биз бугунь не акъкъында лаф этик?

- Биз достлукъ акъкъында аталар сезлерни огрендик. Дерсимизнинъ эпиграфында язылгъан аталар сезюни анълайсынъыз?

9. Эвге вазифе. «Акъикъий дост олмакъ ичюн не керек? Деген суальге джевап беринъиз ве аталар сёзлерни тапынъыз.

№4 Тема урока: «Что нужно чтобы быть хорошим другом?»

Цель урока:

а) объяснить ученикам ценность дружбы на примере крымскотатарских пословиц;

б) укрепить дружеские отношения в классе.

Оборудование: доска, карточки, словарь, учебник, рисунки, книга с пословицами.

Ход урока:

1. Организационный момент.

2. Объяснение нового материала.

- Ученики, я думаю, что у каждого из вас есть друзья. Сегодня мы будем говорить о дружбе и о том, что нужно чтобы быть хорошим другом? Давайте подумаем об ответе на этот вопрос.

Ученики рассказываю стихи о дружбе.

- Каким должен быть друг?

-Расскажите мне, как вы познакомились со своим лучшим другом?

3. Работа с пословицами.

-О дружбе есть множество пословиц, давайте послушаем и подумаем об их смысле.

Достсыз Адам къанатсыз къуш.

Дост къара куньде белли олур.

Урбанынъ янъысы яхшы, достнынъ исе эскиси.

4. Упражнение «Солнышко» опишите качества которые должны быть у друга.

Друг - …

5. Словарная работа

1. Значение слова друг.

2. Составьте предложение с этим словом.

3. Вспомните пословицы о дружбе.

4. Составьте словосочетания со словом друг.

6. Физкультминутка.

Упражение «Ассоциации»

Учитель читает стихотворение Б.Мамбета «Дост олсун янынъда».

-Какие ассоциации возникли у вас после прослушивания этого стихотворения?

7. Значение слова.

Друг

1. Верный, справедливый.

2. Всегда оказывает помощь.

3. Знайте цену дружбе.

4. Надёжный человек.

Словарная работа.

Данные слова переведите на крымскотатарский язык.

8. Помощник.

9. Правдивый.

10. Преданный.

11. Добрый.

12. Надежный, верный.

13. Уважаемый.

14. Настоящий.

8.Подведение итогов урока.

-Ребята, о чём мы сегодня разговаривали?

- Какие пословицы о дружбе вы запомнили?

 






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных