Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






Reader-oriented approaches




Impressionistic approach (H. Menken) emphasises immediate emotional perception of literary works.

Modern reader-oriented approaches hold on to consciousness as the central instance of reading, they are influenced by phenomenology, which maintains that the self and the world are only given in consciousness, and Gadamer’s hermeneutics, which argues that meaning is generated in a dialogue between the reader and the text, which is always a process situated in historical circumstances.

The reader-response theory (Wolfgang Iser, Norman Holland, Hans Robert Jauss) aims at studying the reader’s psychological and intellectual response; it questions the stability of the textual meaning. The representative of the reader-response theory W. Iser states that a literary work is the combination of the actual text and the response of the reader to it. The unsaid, specific information and gaps of indeterminacy are filled by each reader differently. Norman Holland realised that a reader’s personal identity theme conditions their typical reaction to the text. H.R. Jauss included historical circumstances (horizon of expectations, values, models of reality and of art) in his version of reception theory. R. Ingarden introduced the notion of actualization mechanism, meaning the way a small detail turns into a long chain of associations.

Narratology (M. Riffater, G. Gennett, Wolf Schmid) combines studying the text as well as the reader’s response. A literary work is treated as aesthetic communication between the narrator and the recipient.

At present we can observe the process of integration of different critical methodologies.

REFERENCES

1. Abrams, H.M. A Glossary of Literary Terms / H.M. Abrams. 7th ed. Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers, 1999.

2. Berger, Arthur Asa Narratives in Popular Culture, Media and Everyday Life / Arthur Asa Berger. – N.Y.: SAGE, 1997.

3. Burgess A. English literature / Anthony Burgess. – L.: Longman, 2000. – 278 p.

4. Contemporary Literary Criticism: Literary and Cultural Studies / Ed. by Davis, Robert Con, and Ronald Schleifer. – N.Y.; L.: Longman, 1988.

5. Dijk, Teun A. van. Discourse Semantics and Ideology / Teun A. van Dijk // Discourse as Structure and Process. – L., 1997.

6. Eddy, Steve; Hartley, Mary. Study and Revise. AS and A2 Level English / Steve Eddy, Mary Hartley. – Bath: The Bath Press, 2000.

7. Gould, Eric; DiYanni, Robert; Smith, William; Stanford, Judith. The Art of Reading: Contexts for Writing / Eric Gould; Robert DiYanni; William Smith; Judith Stanford. – N.Y.: McGraw-Hill, Inc, 1990. – 695 p.

8. Halliday, M.A.K. Comparison and Translation / M.A.K. Halliday. – L.: Longman, 1994.

9. Literary Theory and Criticism. An Oxford Guide / Ed. by Patricia Waugh. – Oxford: Oxford Univ. Press, 2006.

10. Lototska, Karolina. English Stylistics / Karolina Lototska. – Lviv: Ivan Franko National Univ. of Lviv Publishing Centre, 2008.

11. Maclin, Alice. Reference Guide to English: A Handbook of English as a Second Language / Alice Maclin. – Washington, D.C.: USIA, 1994.

12. Multiculturalism. A Critical Reader / Ed. by Golberg, David Theo. – Oxford: Oxford University Press, 1994.

13. Nuttall C. Teaching reading skills in a foreign language / C. Nuttall. – Macmillan, 2000.

14. The Writer’s Craft. Idea to Expression / Ed. by Sheridan Blau and others. –McDougal, Littell and Company Evaston, Illinois, 1992.

15. Арнольд И.В. Стилистика современного английского языка / И.В. Арнольд. Л., 1990. 301 с.

16. Гальперин И.Р. Стилистика английского языка / И.Р. Гальперин. – М.: Высш. шк., 1981. – 335 c.

17. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: Наука, 1981. – 139 c.

18. Галеева Н.Л. Параметры художественного текста и перевод / Н.Л. Галеева. – Тверь: Изд-во ТГУ, 2000.

19. Ивашкин М.П. Практикум по стилистике английского языка / М.П. Ивашкин, В.В. Сдобников, А.В. Селяев. – М.: АСТ: Восток-Запад, 2005. – 101 с.

20. Кухаренко В.А. Практикум по стилистике английского языка / В.А. Кухаренко. – М.: Высш. шк., 1986. - 144 с.

21. Литературный энциклопедический словарь / Под общ. ред. В.М. Кожевникова и П.А. Николаева. – М.: Советская энциклопедия, 1987. – 751с.

22. Лукин В.А. Художественный текст. Основы лингвистической теории и элементы анализа / В.А. Лукин. – М.: Изд-во «Ось-89», 1999. – 192 с.

23. Мальцев В.А. Стилистика английского языка / В.А. Мальцева. Мн., 1984. 117с.

24. Скребнев Ю.М. Основы стилистики английского языка / Ю.М. Скребнев. М., 1994. 240с.

25. Соловьева Н.К., Кортес Л.П. Практическое пособие по интерпретации текста / Н.К. Соловьева, Л.П. Кортес. Мн., 1986. 224 с.

26. Стилистика английского языка /А.Н. Мороховский, О.П. Воробьева, Н.И. Лихошерст, З.В. Тимошенко. – К., 1991. 272 с.

27. Разинкина Н.М. Функциональная стилистика / Разинкина Н.М. М., 1989. 182 с.

 

28. Шмид Вольф Нарратология / Вольф Шмид. – М.: Языки славянской культуры, 2008.

 

 

 

Appendix 1.






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных