Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






Номоканон сиречь Законоправильник




Номоканон - сборник церковных правил

 

Предисловие на Номоканон

Преосвященным архиепископом, и митрополитом. Боголюбезным епископом, преподобнейшим архимандритом, благоговейным игуменом, и преподобным священноиноком. Пречестным протопопом и честным иереом, православным святыя апостольския восточныя церкве сущим поклонником и чистителем, душ человеческих истинным пастырем, и тайнам строителем, о всем всегда достоит хранити, яко же Исаия пророк вопиет к нам глаголя. Возопи крепостию, и не пощади, яко и трубу вознеси глас свой, и возвести людем Моим грехи их, и дому Ияковлю беззакония их [Исаия 58].

Уклонивыи ухо свое, еже не послушати закона, и сей молитву свою омерзил есть [Притч. 28].

Предисловие

В лепоту убо судихом в книгу Номоканона сего сотворити предисловие о преосвященнии, и боголюбезнии, преподобнии, и пречестнии священнаго духовнаго сословия, им же строение Церкве, и паства кровию Христовою снабденых овец вручена есть, понеже бо преумножися всякии грех паче песка морскаго, и беззакония превзыдоша главу, привниде же и дерзновение безмерное, а студ и богобоязние далече отбеже, яко многим противу каноном и совести дерзнути на степень священьства воскочити, ради корысти и тщеславия, но по апостолу [ на поле: филиписеом, 3], сицевых и слава в студ их, к сему же и злата и мамоны ради по своей воли и невеждьстве разрешати грехи не удоб решимыя, еже в погибель им яко же и Симону волхву, тем же годе есть не точию словесы от устен, но и писмены грехи и беззакония обличати и запрещати, да грешницы покаяние воспримут, а бес посрамится, не явленныи ибо грех множае растет, язву же и падежь наводит, добре Дух Божии царствующим пророком глаголет, яко же свыше есть зрети, обличю тя, и представлю пред лицем твоим грехи твоя. Той же пророком Исаием трубогласне, грехи и беззакония возвещати повелевает, отнюду же Исаия наг и бос хождаше по граду и обличаше грехи, и проповедаше за сия пленение. Той же Адонай Господь, и усты пророка Езекииля, жителей Иеросалимских, о всех студных и срамных обличаше, хотя привести в покаяние блудящих.

Сего ради Номоканон сей во святей Афонстей горе богодохновенными отцы от множайших правил кратко собранныи, молением прежде и убеждением от многих спасения рачителей, в научение иереом, и во исправление исповедающихся различными грехи обдержимых. Благословением же и советом православнаго великаго господина патриарха Иоасафа Московскаго и всея Руси, прилежнее исправися, и любомудраго художества печатным делом издася, зде в Велицыи Руси. Содержит же в себе Номоканон сей воспоминание и учение како приходити в священьство, како ко исповеди приходящих приимати и исправляти, како целение подобное коемуждо лицу и врачевание подати. Три же в нем суть обдержныя вины, первыи врачь иже есть духовныи отец, вторыи недугующии, иже суть грешныи кающиися, третии целебное былие, сиречь наказания и запрещения, есть убо Номоканон сей краткое собрание канонов и разсуждении святых отец наставников и учитель духовником, каяющимжеся есть врачебница.

Комуждо же сия книга есть удобь стяжательна, а яже совершеннее восхощут уразумети и уведати каноны, да стяжут книги правил всех, сиречь книгу преподобнаго Иоанна Зонара, иже соборныя и поместныя и святых отец истолкова каноны, и книгу блаженнейшаго Феодора Валсамона патриарха Антиохийскаго, иже совершеннее истолкова вся каноны, при сем и Номоканон православнаго и блаженнаго Фотия патриарха Константинопольскаго, такожде книгу преподобнаго во иеромонасех Матфея, иже по составех правила разумно собрав и состави. Сия зело книга потребна есть, обаче блюстися, яко в некия переводы вниде писание, аки от Константина Великаго сотворенное, несть сия вещь известна, еще же книгу правил на грани архидияконом Алексеем составленных, и книгу севаста Константина Арменополя номофилак[т]а и судии Фесалоницкаго, к сему же и блаженнаго Никона послания. Прочее да весть всяк, яко несть леть не точию иереом, но и епископом противу каноном что дерзати и творити, о сем чти святаго Игнатия, и святаго Феодора Студита разсуждение; и да не поставляется епископ, или иерей, паче же духовныи отец, аще сих книг не стяжет, и от них вразумлен не обретается [зри иерею], в лепоту бо речеся ему, врачу исцели себе сам, мню сицевым по Христову словеси, добрее есть паче аще облежит камень жерновыи о выи его, и ввержен будет в море, нежели соблазнит, и прочее, разумейте убо сия забывающии Бога, да некогда похитит и не будет избавляяи, молим же убо есть нами да будет Исус Христос, яко да яже от богодохновенных отец наших свято узаконенная, сия не в хартиях токмо, но паче во умех наших всегда пребывати. и яже от человек чернилом изъобразишася, сия перстом Божиим, архиереом и иереом во уме, и в памяти, и в сердьцах восписана да будут, приемлите же убо благодарне Номоканон сей, нам трудившимся прощение дарующее, и благословите и молите о нас, да в винограде Церкве Христовы делаем плоды творяще; подобает же духовным отцем и се ведати, еже от духовнаго и каноннаго разсуждения, яко да грехи тяжкия и недоуметельныя исправлению кающагося, к епископом и к совершеннейшим, и благоразумнейшим препосылати, в неких же со искуснейшими советовати несрамлятися, иереов же и протодияконов грехи, яже извержения томление наводят, епископом суду подлежат, да не дерзает духовник разрешати их, яко же бо невозможно ему хиротонисати, сице же ни на священьства степень изпадшаго паки возвращати, еже бо во гресех извержения сущему священнодействовати простити и попустити есть аки паки паче подобающаго возводити на священьство.

Номоканон сиречь Законоправильник

Приемляй помышления человеческая, должен есть в писании наказан быти, воздержник, смирен, и добродетелен, моляся на всяк час Богу, да подаст ему слово разума, во еже исправляти притекающих к нему, в образ же инем, должен есть сам поститися в среду и в пяток во все лето, яко же божественная правила повелевают [правило апостол 69], да от них же сам имать, и иным повелевает творити. аще ли же сам невежа есть и невоздержник, како иных добродетели научит, и кто неразумен, послушает и о них же имать глаголати, зря его безчинника, и пияницу, и иных учаща неупиватися, или ину некую добродетель проходити, ея же сам не творит, очи ушию вернейши, глаголет писание.

Темже внимай себе о духовниче, зане аще погибнет едина овца нерадения ради твоего, от руку твоею взыщется.

Внимай еже святыи Иоанн Златоустыи в Деяниих в 3-м нравоучении глаголет сице, аще един токмо отъидет таин непричащен, не все ли свое превратил есть спасение, епископ или иерей, души бо единыя погибель, толику имать тщету, елико никое же представити может слово, со опасением же и трудолюбне служение и дело Божие творити подобает, глаголет убо писание, проклят всяк, творяи дело Господне с небрежением.

Великии же Василии глаголет, блюди, да не убоишися человека в падении его [во власти его], да не предаси Сына Божия в руце недостойным, да не усрамишися кого от славных земля, ни самого диадиму носящаго, да не причастиши.

Божественная бо правила не повелевают недостойным причащатися, зане же яко язычницы вменяются, аще ли не обратятся, горе и тем, и причащающим их.

Блюди рече, аз вещи не имам, ты узриши, сия, и сицева храня, с великим обаче опаством и разсуждением, прежде всех, церковныя догматы недвижима соблюдая, спасеши себе и послушающих тя.

Ведомо буди.

Аще кто без повеления местнаго епископа, дерзнет приимати помышления, и исповеди, сицевыи по правилом казнь примет, яко преступник божественных правил, ибо не точию себе погуби, но и елицы у него исповедашася, неисповедани суть, и елицех связа, или разреши, неисправлени суть, по шестому правилу, иже в Карфагене собора, и по четыридесят третиему тогожде собора, а прочее из Номоканона сего указание писано выше в мирском поновлении.

Да внимает же себе духовник, во время исповеди, еже не испытовати имени лица прочих сообщников греха, яко ниже есть леть духовнику, имя лица иному являти, внегда совета и поучения искати ему о гресе некоем недоуметельном епитемии ради и исправления, се бо предательству Июдину подобно, обаче приступльшему к исповеданию, воспомянути и поучити его, еже не извещати имени лиц онех с ними же согреши, инако же оклеветание и осуждение будет, единаго бо точию себе должен есть исповедаяися судити, и своя явити грехи, якоже и Давыд творяше глаголя, яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну, и рех исповем на мя беззаконие мое, и яко беззаконие мое, и яко беззаконие мое аз возвещу, и попекуся о гресе моем, и Исаия глаголет, глаголи ты прежде беззакония своя да ся оправдиши, внемли мое, мой, на мя, своя, а не инех, и ни на коего яко же прародителие, и прочая, но да повелит исповедающемуся онех лиц с ними же согреши, точию рещи, сан, чин, звание, лета, и рода близость, вины грехов да речет, и всяк грех особь, и по виду да исповесть, таже. Достойно есть, слава, и ныне, и отпуст.

Тогда канон еже епитемию даст ему, противу согрешению его, аще убо имать многия грехи, даст ему канон вящьшии, сиречь, иже имети множайшая лета, и иная с сими разрешаются, и глаголет к нему, чадо, толика лета повелевают божественнии и священнии закони, да не причастишися божественных таин, точию да пиеши агиазму великую, сиречь воду святых Богоявлении, и аще удержишися от божественнаго причастия, разрешатся греси твои, аще же приступиши, и приобщишися, вторыи Июда будеши, и внимай себе, аще же изнеможеши к смерти, причастися, аще ли востанеши, паки стани во уреченных летех, и преложи в меру, еже содержати паки и ин канон за причащение, да навершиши меру.

Внемли и сему.

Отнели же оставит человек согрешение, тогда канон приемлет, и приемлется, по правилу Василия Великаго, елико же творит грех, аще и непричащается, не вменяется ему то во исправление, егда же удержится на время от причащения, и паки ниспадет в грех, паки начало полагает в канон, аще ли случится ему пасти во ин грех, прежде совершения каонона, потреба сматряти множайшая лета, паче недовершеных канона, и се кратких, сиречь, ново прилучшихся, и кая суть множайшая, тыя да держит, аще ли паки по ошаянии греха, удержа время от причастия, или сам о себе, или от иного духовника, запрещаются и тая лета в канон.

Внемли и сему.

Егда обрящется человек благоговейныи, и произволит творити неколико метании в нощь и в день по силе своей, отпусти ему едино лето от меры канона причастия [ослаба епитимии лето 1].

Аще же произволит сотворити милостыню по мере своей, остави ему и другое лето [2].

Аще ли постится среды, и пяток, по божественным правилом остави ему еще другое лето [3].

Аще же и понедельник восхощет воздержатися от мяса, еще паки отпусти ему лето [4].

Аще ли от сыра и яиц, другое [5].

Такожде и ину добродетель аще сотворит, другое паки отпусти ему лето [6].

Аще ли человек той нижае тридесяти лет есть, другое лето паки остави ему [7].

Аще же есть и от двадесяти нижае, мнее да запрещается.

Аще же не изволи написанных, да исполнит цело нарекованная лета.

Иоанна Постника, сие есть разсуждение.

Паче же оно, пятьнадесять лет, глаголю же прелюбодейства, мужеложьства, и скотоложьства, нисходит даже до триех лет, по истине да постится вся целы три лета, сухоядение, в девятыи час, и поклоны многи, кроме суббот и недель, но камо днесь обращеши таковаго человека, да исполнит сицевыи канон.

Ельма же не можем за злую похоть нашу, и нерадение, поне от божественнаго причастия да удержимся, яко же божественнии отцы уставиша, они бо о воздержании, и о трудех, или о ином чесом, о сицевех не реша, разве точию, о божественнем причастии.

Аще ли обрящется подвижник, да держит оное правило, аще восхощет, сиречь, Иоанна Постника, по Матфею.

Ведомо же буди и се.

[ослаба епитимии с разума] Яко во многих летех. сиречь в пятьнадесятих, и двадесятих да сходиши яко же рехом, в малейших же меньше паки, ибо изыдеши отнюд вне, согрешение же блуда до четырех лет, да отпустиши ему с каноны менши, среду же и пяток должни суть поститися вси, и неимущии канона яко и имушии, ибо всем благочестивым сие прилично есть, паче же и правило ко всем глаголет, да постятся в тыя дни, обаче за благоутробие Божие, и за произволение покаяния, оставляем едино лето покаятися хотящим, яко благочестие ныне наченшу.

Внемли и сему.

Яко аще по согрешении восхощет кто быти инок, две части да держит, а третию часть лет остави ему.

Аще же восхощет отъити во обще житие, остави ему пол.

Аще ли по приятии образа падется, уставленная да исполнит цело.

О женах (ВОПРОСЫ).

От жен вопрошати, еда не ношаху ли отрав, за еже не сотворити отрочати, или аще кая не напоила ли ложесн, еже не зачати, или яде былие, или пресытися и изверже отроча самохотне, и егда обрящется, яко нечто сотвори, и изверже самохотне, убиица есть, и запрещается, яко убиица.

Аще же неволею по нужде некоей изверже детищь свой, едино лето да не причастится, а носящая былие, да оставит е, и да запретится шесть лет, по шестьдесятому правилу, еже в Трулле.

Такожде и обвития, сиречь, шолки, или конуры, аще на дети своя, или на животная возлагают, или проходят чародейства.

Аще же яде былие, или ино что, и отрави ложесна своя, и к тому дети не раждает, яко убиица запрещается.

Аще же волшебствова, да весть кое детище родит, или да познает что от недоведомых, шесть лет да не причастится, по шестьдесятому правилу, шестаго собора.

Такожде, и елицы держат хранительная или волшебствуют бобом, или иным волхованми, или творят усерязи детем своим в великии четверток, изветом еже живым быти им.

Вопрошает же и о иных гресех, блуда, и волшебства, и малакии, и татьбы, яко и мужей, а наипаче чрез естество со своими мужи не падошалися.

Аще же исходатаила кому блуд, и та яки блудница запрещается, елико же время не причащаются, ниже просфиры да месят, точию да призывают иныя чистыя, яже причащаются, и сия да месят.

Како подобает духовным отцем строити, исповедающихся им.

Правило дванадесятое, иже в Никеи перваго собора, и Агкирскаго второе, но и пятое, еще же и шестое, епископом оставляет власть, или умножити или умалити запрещения теплее яве, нежели леностне покаяние указующим, да сматряетжеся сих прежде житие, и еже потом, или целомудренно, или разслабленно живут, и леностно. и тако человеколюбие да мерится.

Греха отшельствие совершенное исцеление.

Великии же Василии в третием своем правиле, отнюд быти глаголет истиннейшее целение, греха отшельствие, и еще воздержанием, и злостраданием плоть поработити, и покорити духови, так обо совершенное нам каяися подаст исцеления своего указание.

Достоит же строителем душ обое ведети, и яже испытания, и яже обычая, и иже убо приемлют испытание исповедающихся, потому и строити их, аще ли ожесточеваются, последовати обычаю схождения.

В седмьдесят же четвертом своем правиле сице глаголет.

Вязати и решати власть приемыи, и противу исповеданию и сокрушению взираяи коегождо.

Аще умалит запрещения лето, не будет зазору достоин, учит бо, рече, нас писание божественное глаголющее, яко со множайшим трудом исповедающимся скоро человеколюбие постизати. еже на Манасии быти сказует, и на Езекии, и на иных многих.

Такожде и святыи Григории Нисскии, в третием своем правиле пишет, и подобная сему уставляет, кая убо от времени цельба будет рече, но на произволение обращающагося взирати, аще с желанием и усердием есть, то скоро убо дати ему причастие.

Паки же Великии Василии во осмьдесять четвертом своем правиле, сице глаголет, вся убо сия пишем, яко еже плодом покаяния искуситися, не бо всячески летом судим сицевая, но нраву покаяния внимаем.

Аще же неотступно держатся своих обычаев, и сластем плотским паче работати восхощут, нежели Господеви, и евангельскаго жития не приемлют, ни едино нам обще к ним слово, мы убо в людех непокоривых, и прекословных научихомся слышати, спасаи спаси свою душу, зри и в Патерике еже преподобныи Памва о последнем роде рече ко ученику си, и в Прологе ноемврия в 16. и генв., в 20, день.

Над всеми же, яже завеща Великии Василии наводит, яко и лета уставихом покаянию о гресех, но не летом судим покаяние, яко еже учиненному времени мимошедшу, о коемждо согрешающих, и всякаго приимати их, но плоды покаяния да искушаем, или нраву внимаем, или устроению кающагося, во еже и зде разумети, яко же седмьдесят четвертое его правило сказует, сиречь, тщателем умаляти лета, а иже в нерадении пребывающим, протязати.

Аще ли нецыи рече, неотступно держатся своих обычаев, и не престают согрешати, к таковым ни едино нам общение, слышим бо от писания, спасаяи спаси свою душу, и блюди, да не погубиши себе, не исправленным приобщаяся.

От Матфея, 40, состава, глава, 7.

Во днех святейшаго Луки, воину некоему убийство вольное соделавшу, епископ некии на кратко вельми время, написано даде ему разрешение, и потязаем сыи от собора, правило предлагаше, еже епископом попущати власть, или ослабевати или растити запрещения кающимся, но услыша, яко архиереом дадеся убо сие, но не безистязательно и преизлишно творити схождение, и яко паучинами не подобает вязати, яже убо трема кодолами сиречь ужи связовати должни суть, тем же воина убо правильному запрещению собор предаде, архиерея же обвини, еже во уреченное время литургии пожданием.

Поучение.

От сих убо, и сицевых есть навыкнути, яко добро и прилично разсуждение святейшаго Иоанна Постника, правилом составися, по Матфею, и виждь реченное Постника, еже от Матфея.

Николы патриарха Константиня града.

Вопрос. Подобает ли правилы Иоанна Постника, правити некия.

Ответ. Таковая правила, многое схождение приемшяя, многих погубиша, но иже в разуме добра суть, и да правят ими.

От книги Матфеевы.

А еже сице скращати нам, рече покаяния лето, не убо вознепщуется не бытии слово спасаемо.

Се же да будет разумно, яко святыи Василии, и прочии отцы древнии, не точию грешников кающихся от святаго причащения отлучаху, но и труды и подвиги покаяния предаваху, паче же соборныя и обдержныя посты, бдения и молитвы церковныя на всяк день и нощь повелеша хранити и исполняти, к сему же и каноны покаяния налагаху, яко же есть видети в Василиевых правилех, 56, главе, и 58 и 59 и 75 и 77.

Собора Ангкирскаго в правилех, в 16, главе.

Григория Чюдотворца, 10. и Григория Нисскаго, 11. в них же паче, в 56-й. законополагается. яко да кающиися грешник лета 4 плачется, сиречь, вне церкве стоя, и входящих прося, да молятся о нем, грех свой исповедая, лет 5, в послушающих пребывая, сиречь в притворе церковнем послушая божественных писании, лет 7, в припадающих, сиречь, стоя в церкви за амбоном, и со оглашенными исходя, лета 4, с верными, сиречь, стоя и моляся, обаче кроме причащения пребывая, таже совершившее лета сия покаяния, Таин святых причастится, внемли зде, ни ли се есть покаяние и трудове плотьстии; и зело убо есть.

Вместо поместных на едине довлеют сия кающемуся, пребывати во вся дни в церкви чрез все правило, начен от полунощница даже и до вечерня, к сему среду и пяток поститися от рыб, и пития упивающаго не касатися, такожде и вся великия соборныя посты цело хранити, и трезвено всегда, не праздно же пребывати, и милостыню даяти, нищих призывати, в домех же молитвою и чтением упражнятися, к грехом же вспять никакоже возвращатися, от отец же святых.

Святыи Иоанн патриарх глаголемый Постник, сухоядения и метания с молитвою предает грешником.

Подобает истинно кающимся, и плоть жестоким пребыванием изнуряти хотящим, и житие благоразумное проходити первыя злобы сопротивосильное, и по мере воздержания возмеряти им, и времени покаяния умаление, яко се.

Аще кто вина питии во уреченныя дни не изволит, годище и мы судихом отъяти едино, уставленаго его падению, от отец запрещению, такожде.

Аще от мяса воздержатися обещавается на время, другое и мы лето отсещи искусихом.

Аще от сыра, и яиц, рыбы и масла воздержатися обещает, тогда на всякое воздержание, единаго сицевых вида, едино лето отъяти.

Но аще и частыми колено преклонении, Бога умилостивити изволит, подобнее творити.

Наипаче же обильное к милостыни, и силы не лишаемое произволение показует.

Аще ли же по силе прегрешения в боголюбезное, иноческое житие приступит, и еще скращенее облегчити ему оставление, добре быти искусихом, житие хотящему злостраданием проходити, и пребывати сицевому покаянию приличное.

Пристяжение.

До зде о исправлении кающихся, в нем же о духовниче да не погрешиши при глубоцем разсуждении, сия три памятьствуй.

Первое, количество, много кто согреши, да многая постраждет.

Второе, качество, да противная противными врачюются, чревонеистовство воздержанием, и прочее.

Третие, время, долго кто согрешаше, да долго и казнится, паче же всех, желание и произволение в кающемся, зрительно есть.

 

Номоканон






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных