Главная

Популярная публикация

Научная публикация

Случайная публикация

Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






Исследования и оценка




Стоуверу и Б. Гуэрни (Stover, Guerney, 1967) принадлежит одно из самых ранних исследований в терапии детско-родительских отношений. Они оценивали возможность обучения матерей методам терапии детско-родительских отношений и обнаружили, что после такого обучения у матерей число высказываний рефлексивного типа становится больше, а число высказываний директивного типа — меньше, чем у матерей, не получивших соответствующей подготовки. Они обнаружили также, что под влиянием позитивных изменений в поведении матери менялось и поведение ребенка.

В более позднем исследовании Б. Гуэрни и Стоувер (1971) сообщают, что у детей, матери которых получили подготовку в области терапии детско-родительских отношений, наблюдалось, по оценке родителей, улучшение по целому ряду параметров симптоматики и психосоциальной приспособленности. Значительное улучшение было также отмечено по двум оценочным шкалам, заполнявшимся врачами. Гуэрни и Стоувер пришли к заключению, что в результате опыта, полученного в игровой комнате, дети получают возможность отреагировать свои агрессивные чувства и более реалистично строить отношения с матерями: они начинали больше разговаривать с ними и больше делиться. Они также установили, что матерей можно научить навыкам, необходимым для того, чтобы отражать чувства, позволить ребенку следовать своим путем и соучаствовать в эмоциональной экспрессии и поведении ребенка.

В тех случаях, когда родители занимались игровой терапией с заикающимися детьми, удавалось добиться значительных улучшений. В этих случаях было обнаружено, что одной из существенных причин заикания является эмоциональный климат семьи. Изменение среды общения ребенка и создало необходимые терапевтические условия для смягчения заикания (Andronico, Blake, 1971).

Джилмор (Gilmore, 1971) исследовал примеры детско-родительской терапии при работе с детьми, испытывающими трудности при обучении. Он обнаружил, что в тех случаях, когда родители действуют как психотерапевтические агенты, самооценка таких детей существенно улучшилась. Повысилась также их учебная и социальная успешность, наладились отношения в семье.

Обнадеживают исследования долгосрочных изменений, наступающих в результате детско-родительской терапии Л. Гуэрни (Guerney, 1975) провела опрос сорока двух человек, прошедших подготовку в области терапии детско-родительских отношений, через один — три года после того, как они закончили обучение. Ответы на вопросы анкеты свидетельствуют о том, что только три из сорока двух детей, участвовавших в программе, впоследствии получали специальную медицинскую помощь. Тридцать два родителя отмечали неуклонное улучшение в поведении детей после завершения курса обучения. Четыре родителя указали, что улучшений не наступило, четыре родителя, полагали, что степень приспособленности у их детей снизилась и один родитель считает, что ребенок изменился в худшую сторону. Проводя исследования с одной и той же группой детей, Сайвалэк (Sywulak, 1979) просил родителей ранжировать поведение своих детей, и в течение четырех месяцев, предшествовавших игровой терапии, эти оценки существенно не менялись. В течение последующих четырех месяцев с большинством детей проводилась игровая терапия, в которой принимали участие оба родителя, проходивших обучение в области терапии детско-родительских отношений, и у них наблюдались значительные улучшения в приспособленности. В этот период у родителей также отмечалось улучшение в: плане принятия своих детей.

Трехлетнее наблюдение за детьми, принимавшими участие в исследовании Сайвалэка (Sensue, 1981) не показало существенного снижения уровня приспособленности два и три года спустя. По сравнению с контрольной группой обычных детей, дети, получавшие терапию, имели тот же уровень адаптации, хотя до этого у них были диагностированы затруднения в приспособленности. Кроме того, родители, прошедшие специальную подготовку, имели более высокий балл по шкале принятия своих детей, чем родители контрольной группы.

Гласе (Glass, 1986) сравнивал достижения родителей, обучающихся игровой терапии, с контрольной группой, и обнаружил существенные различия в пользу родителей, получивших подготовку: они выказывали безусловную любовь к ребенку, понимали его, снижалось число детско-родительских конфликтов, родители лучше понимали смысл игры ребенка. Хотя различие это не являлось статистически значимым, у родителей, обучавшихся игровой терапии, была отмечена большая мера родительского принятия, уважения к чувствам детей, признание необходимости автономии ребенка, улучшение самооценки у детей и родителей и возникновение большей близости между ними.

Литература

Andronico, Blake L. (1971). The application of filial therapy to young children with stuttering problems. Journal of Speech and Hearing Disorders, 36, 377—381.

Axline V. (1947). Play Therapy: The inner dynamics of children. Cambridge, MA: Houghton Mifflin.

Baruch D. W. (1949). New ways in discipline. New York: McGraw-Hill.

Freud S. (1959). Analysis of a phobia in a five-year-old boy. In Collected Papers (pp. 149—289). New York: Basic Books.

Fuchs N. R. (1957). Play therapy at home. Merril-Palmcr Quarterly. 3, 89—95.

Gilmore J. (1971). The effectiveness of parental counselling with other Modalities in the treatment of children with learning disabilities. Journal of Education, 154, 74—82.

Glass N: (1986). Parents as therapeutic agents: A study of the effect of filial therapy. Unpublished doctoral dissertation, North Texas State University.

Guernea B. G., Jr. (1964). Filial therapy: Description and rationale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 28, 304—360.

Guerney B. G., Jr., (Ed.) (1969). Psychotherapcutic agents: New roles for nonprofessiorials, parents, and teachers. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Guerney B. G., Jr., Stover L. (1971). Final report on filial therapy for grant MH18264-01. National Institute of Mental Health.

Guerney L. (1972). Play Therapy:' A training manual for parents. Mimeographed Report.

Guerney L. F. (1975). Brief follow-up study on filial.therapy. Paper presented at the Eastern Psychological Association, New York City.

Guerney L. F. (1976). Filial therapy program. In H. L. Benson, (ed.). Treating relashionships (pp. 67—91). Lake Mills, I A: Graphic Publishing.

Moustakas С \V. (1959). Psychotherapy with children: The living relationship. New York: Harper and Row.

Rohner R. (1986). The warmth dimension: Foundations of parental acceptance/rejection theory, Newbury Park, CA: Sage.

Schaefer E. (1981). Development of adaptive behavior: Conceptual models and family correlates. In M. Begab, H. Haywood, H. Garber (Eds.), Psychological influences on retarded development. (Vol. 1), Issues and theories in development. Baltimore, MD: University Park Press.

Sensue M. E. (1981). Filial therapy follow-up study: Effects on parental acceptance and child adjustment. (Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University), Dissertation Abstracts International, 42, 148A.

Spivack G., Cianci N., (1987). High-risk early behavior patterns and later delinquency. In J. Burhard, S. Burhard (Eds.), Prevention of delinquent behavior. Newbury Park, CA: Sage.

Stover L., Guerney B. G., J г., (1967). The efficacy of "training procedures for mothers in filial therapy. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 4, 110—115.

Swick K., Gladstone D., Hayes J. (1988). In search of themselves: Special needs of children in a preschool setting. Unpublished report on the Special Needs Learner Project. University of South Carolina's Children's Centre, College of Education, University of South Carolina, Columbia.

Swick K. (1987). Teacher reports on parental efficiency/involvement relationships. Instructional Psychology, 14, 125—132.

Swick K., Graves S. (1986). Locus of control and inter,-personal support as related to parenting. Childhood Education, 62, "26—31.

Sywulak A. E. (1979). The effect of filial therapy on parental acceptance and child adjustment. (Doctoral Dissertationm The Pennsylvania State University). Dissertation Abstracts International, 38, S180B.

Глава 17

Избранная библиография по игровой терапии

В предыдущих шестнадцати главах содержатся мои размышления об отношениях, возникающих в игровой терапии. Существует множество других точек зрения и море информации, которую можно найти в соответствующей литературе. Избранная библиография по игровой терапии предназначена для того, чтобы помочь студенту и психотерапевту, дальше продвинуться в изучении богатейшей области — игровой терапии, если вы стремитесь лучше узнать себя, детей и динамику этой захватывающей науки. Я старался включить в этот список работы, позволяющие взглянуть на игровую терапию в разрезе и дающие представление об ее основных проблемах, таких как отношения в игровой терапии, смысл игры, игровая терапия в особых условиях, игровая терапия в группе, игровая терапия с особыми выборками, специфические проблемы в игровой терапии, процесс игровой терапии, обучение и исследования.

Литература

Аlexander E. (1-964). School centred play-therapy program. Personnel.and Guidance Journal, 43, 256—261

Allan J. (1988). Inscapes of the child's wprld. Dallas, TX: Spring Publishing.

Allan J., Berry. (1987). Sandplay, Special Issue: Cponseling with expressive arts. Elementary School Guidance and Counseling. 21(4), 300-306.

Allen F. (1942). Psychotherapy with Children. New York: W. W. Norton.

Allen F. (1939). Therapeutic work with children. American Journal of Orthopsychiatry. 4. 193—202.

Amster F. (1943). Differential use of play in treatment of young children. American Journal of Orthopsychiatry. 13, 62—69.

Ariel S., Carel C. & Tyano S. "(1985). Use of children's make-believe play in family therapy: Theory and clinical examples. Journal of Marital and Family Therapy. 11(1). 47—60.

Avery С (1968). Play therapy with the blind. International Journal for the Education of the Blind. 18, 41—46.

Axline.V. (1971). Dibs: In search of self. New York: Ballan-tine Books.

Axline V. (1950). Entering the child's world via play experiences. Progressive Education. 27. 68—75.

Axline V. (1947). Non-directive therapy for poor readers. Journal of Consulting Psychology. 11.-61—69.

Axline V. (1947). Play therapy: The inner dynamics of childhood. Boston: Houghton Mifflin.

Axline V. (1948). Play therapy and race conflict in young children. Journal of Abnormal and Social Psychology. 43. 300—310. Axline V. (1955). Play therapy procedures and results. American Journal of Orthopsychiatry. 25. 618—626.

Axline V. (1949). Play therapy: A way of understanding and heplping reading problems. Childhood Education. 26. 156—161.

Axline V. (1950). Play therapy experiences as deschribed by child participants. Journal of Consulting Psychology. 14. 53—63.

Azarnoff P. & Flegal S. (1975). A pediatric play program: Developing a therapeutic play program for children in medical settings. Springfield. IL: Thomas.

Barlow K., Strother J. & Landreth Q. (1985). Child-centred play therapy: Nancy from baldness to curls. School Counselor. 32(5). 347-356.

Barlow K., Strother J. & Landreth G. (1986). Sibling ' group play therapy: An effective alternative with an elective mute child. School Counselor. 34(1). 44—50.

Bender L. (1955). Therapeutic play techniques: Discussion. American Journal of Orthopsychiatry. 25. 784—787.

Bender L.&Woltmann A. (1941). Play and psychotherapy. Nervous Child. 1. 17—42.

Bernhardt M. & Mackler B. (1975). The use of play therapy with the mentally retarded. Journal of Special Education. 9(4). 409—414.

Bills R. (1950)..Nondirective play with retarded readers. Journal of Consulting Psychology. 14. 140—149.

Bills R. (1950). Play therapy with well-adjusted readers. Journal of Consulting Psychology. 14. 246—249.

Bixler R. v(1949). Limits are therapy. Journal of Consulting Psychology. 13. 1—11.

Bixler R. (1946). A method of case transfer. Journal of Clinical Psychology. 2. 274—278.

Brad way K. (1979). Sandplay in psychotherapy. Art Psychotherapy. 6(2). 85—93.

Cams M. (1979). The long-term effects of play therapy. (DAI 40/03A) Unpublished doctoral dissertation: University of North Texas. Cassell S. (1972). The suitcase playroom. Psychotherapy: Theory. Research & Practice. 9. 346—348.

Vlatworthy S. (1981). Therapeutic play: Effects on hospitalized childern. Journal of the Association for the Care of Children's Heath. 9(4). 108—113.

Cox F. (1953). Sociometric status and individual adjustment before and after play therapy. Journal of Abnormal and social Psychology. 48. 354—356.

Crow J. (1989). Play therapy with low achievers in reading. Unpublished doctoral disseration: University of North Texas.

D'Antonio I. (1984). Therapeutic use of play in hospitals. Nursing Clinics of North America. 19(2). 351—359.

Damme S. (1955). Play therapy for asthmatic children. Allergy and Asthma. 11. 289—292.

DeMaagd J. (1971). Play therapy: Client-centered counseling for elementary school children. Unpublished doctoral dissertation. Western Michigan University: Kalamazoo. MI.

Despert J. (1948). Play therapy: Remarks on some of its aspects. The Nervous Child. 7. 287—295.

DeStefan T. (1981). Family therapy compared to individual play therapy in the treatment of young children for behavioral and emotional problems. (DAI 42/1 OB). Unpublished doctoral dissertation: University of Northern Colorado.

Digby M. (1975). The hospital play therapist. Child Care Hearth and Development. 1(4). 233—237.

vDittman A. & Kitchener H. (1957). Life space interviewing and individual play therapy: A comparsion of techniques. American Journal of Orthopsychiatry. 29. 19—26.

Dorfman E. (1958). Personality outcomes of chllent-centered child therapy. Psychological Monographs. 72(3). 1—22.

Dukes E. (1938). Pley therapy for problem children. British Journal of Medical Psychology. 2. 213—215.

Dupent H., Landsman T. & Valentine M. (1953). The treatment of delayed speech by client-centered therapy. Journal of Consulting Psychology. 18. 122—125.

Eaker B. (1986). Unlocking the family secret in family play therapy. Child and Adolescent. Social Work Journal. 3(4). 235—253.

Ellerton M., Caty S. & Ritchie J. (1985). Helping young children master instrusive procedures through play. Children's Health Care. 13(4). 167—173.

Elliott С & Pumbrey P. (1972). The effects of non-directive play therapy on some maiadjusted boys. Educational Research. 14(2). 157—161.

Fine P. (1982). Play and family therapy as core skills for child psychiatry: Some implications of Piaget's theory for integrations in training and practice. Child Psychiatry and Human Development. 13(2). 79—96.

Finke H. (1947). Changes in the expression of emotionalized attitudes in six cases of play therapy. Unpublished master's thesis. University of Chicago.

Fishbein С The relationship between age-related toys and therapeutic expression in non-directive play therapy. Unpublished master's thesis: The Pennsylvania State University.

Fleming L. & Snyder W. (1947). Social and personal changes following nondirective group play therapy. American Journal of Orthopsychiatry. 17. 101—116.

Foley J. (1970). Training future teachers as play therapists: An investigation of therapeutic outcome and orientation toward pupils. Final report. (OEG-0-8080059-3722). Wachington. D. C: Bureau of Research. Office of Education (DHEW).

Frank L. (1955). Therapeutic play techniques: Play in perso-

nality development. American Journal of Orthopsychiatry. 25. 576— 590.

Freud A. (1928). Introduction to the technique of child analysis. New York: Disease Publishing.

Freud A. (1964). The psychoanalytical treatment of children. New York: Schocken Books.

Froehlich M. (1984). A comparsion of the effect of music-therapy and medical play therapy on the verbalization behavior of pediatrie patients. Jurnal of Music Therapy. 21 (1). 2—15.

Fuchs N. (1957). Play therapy at home. Merrill-Palmer Quarterly. 3. 89—95.

Gaul den G. (1975). Developmental play group counselling with early primary grade students exhibiting behavioral problems. Unpublished doctoral dissertation: University of North Texas.

Gibbs J. (1945). Group play therapy. British Journal of Medical Psychology. 20. 244—254.

Ginott H. (1958). Play group therapy: A theoretical framework International Journal of Group Psychotherapy. 8. 410—418.

Ginott H. (1959). The theory and practice of «therapeutic intervention» in child treatment. Journal of Consulting. 23. 160—166.

Ginott H. (1960). A rationale for selecting toys in play therapy. Journal of Consulting Psychology. 24. 243—246.

Ginott H. (1961). Group psychotherapy with children: The theory and practice of play therapy. New York: McGraw-Hill Books.. Ginott H. (1961). Play therapy: The initial session. American Journal of Psychotherapy. 15. 73—88.

Ginott H. & Lebo D. (1963). Most and least used play-therapy limits. Journal of Genetic Psychology. 103. 153—159.

Ginsberg B. (1976). Parents as therapeutic agents: The usefulness of filial therapy in a community mental health center. American Journal of Community Psychology. 4(1). 47—54.

Ginsberg B. (1984). Beyond behavior modification: Client-centered play therapy with the retarded. Academic Psychology Bulletin. 6(3). 321—334.

Goodman J. (1962). Nondireclive psychodramatic play therapy. American Journal of Orlhopsychiairy. 32. 532—534'.

Gorman J. (1972). Dissociation and pley therapy: A case study. Journal of Psychiatric pursing. 10(2). 23—26.

Grahan B. (1975). Non-directive play therapy with troubled children. Corrective and Social Psychiatry and Journal of Behavior Technology Methods and Therapy. 21(1). 22—23.

Green С (1975). Larry thought puppet-play «childish». But it helped him face his fears. Nursing (Jenkin town). 5(3). 30—33.

Green w aid H. (1967). Play therapy for children over twenty-one Psychotherapy: Theory, Research & Practice. 4(1). 44—46.

Guerney B. (1964). Filial therapy: Description and rationale. Journal of Consulting Psychology. 28. 304—310.

Guerney L. (1976). The treatment of child ofabuse: Play therapy with a fouryear-old child. Journal of the. American Academy of Child Psychiatry. 15. 430—440.

Guerney L. (1979). Play therapy with learning disabled children. Journal of Clinical Child Psychology. 8(3). 242—244.

Hambidge G. (1955). Structured play therapy. American Journal of Orthopsychiatry. 25. 601—617.

Hannah G. (1986). An investigation of play therapy: Process-and outcome using interrupted time-series analysis. (DAI 47/06B).

353Unpublished doctoral dissertation: Nniversity of Northern Colorado

Harnish P. (1983). The effects of children's perceptions of certain therapist expressed conditions on the process and outcome of non-directive play therapy. (DAI 45/03B). Unpublised doctoral dissertation: University of Toledo.

Haworth M. (1964). Child psychotherapy: Practice and Theory. New York: Basic Books.

Hejna R. (1960). Speech disorders and nondirective therapy: Client centered counseling and play therapy. New York: Ronald Press.

Hellersberg E. (1955). Child's growth in play therapy. American Journal of Psychotherapy. 9. 484—502.

Hendricks S. (1971). A descriptive analysis of the process of client-centered play therapy. (DAI 32/07A). Unpublished doctoral dissertation: University of North Texas.

Hindmarsh D. (1979). Play diagnosis and play therapy. American Journal of Occupational Therapy. 33. 770—775.

Home D. (1979). Play therapy as part of an educational program for an atypical child: A case study. Journal of Educational Therapy. 1. 22—36.

House R. (1970). The effects of nondirective group play upon the sociometric status and self-concept of selected second grade children. (DAI 31/06A). Unpublished doctoral dissertation: Oregon State University.

Howe P. & Silvern L. (1981). Behavioral observation of children during play therapy: Preliminary development of a research instrument. Journal of Personality Assessment. 45. 168—182.

Hudson W. (1975). Play therapy in the treatment of hebephrenia. Psychotherapy and Psychosomatics. 26(5). 286—293.

Hug-Hellmuth H. (1921). On the technique of child-analysis. International journal of Psychoanalysis. 2. 287—305.

Hyde N. (1971). Play therapy: The troubled child's self-encounter. American Journal of Nursing. 71. 1366—1370.

Irwin B. (1971). Play therapy for a regressed schizophrenic patient. Journal of Psychiatric Nursing. 9. 30—32.

Irwin E. &M alloy E. (1975). Family puppet interview. Family Process. 14. 179—191.

Irwin E. & Me Williams B. (1974). Play therapy for children with cleft palates. Children Today. 3. 18—22.

Jackson L. & Todd K. (1950). Child treatment and the therapy of play. (2nd ed.). New York: Ronald Press.

James D. (1977). Play therapy: An overview. Oceanside. NY: Dabor Science Publications.

Jeffrey L. (1984). Developmental play therapy: An assessment and therapeutic technoloque in child psychiatry. British Journal of Occupational Therapy. 47 (3). 70—74.

Jernberg A. (1979). Theraplay: A new treatment using structured play for problem children and their 'famolies. San Francisco: Jossey-Bass.

Johnson M. (1988). Use of play group therapy in promoting social skills. Issues in Mental Health Nursing. 9(1). 105—112.

Jones J. (1952). Play therapy and the blind child. New Outlook for the Blind. 46. 189—197.

Keith D. &Whitaker С (1981). Play therapy: A paradigm for work with families. Journal of Marital and Family Therapy. 7 (3). 243—254.

Klein M. (1955). The psychoanalytic play technique. American Journal of Orthopsychiatry. 25. 223—237.

Klein M. (1959). The psychoanalysis of children. (3rd ed.). London: Hogarth Press.

Knudsen K. (1975). Play therapy: Preparing the young child for surgery. Nursing Clinics of North America. 10 (4). 679—686.

Kraft A. (1973). Are you listening to your child? How to bridge the communication gap through creative play sessions. New York: Walker.

Kramer E. (1972). Art as therapy with children. New York: Schocken Books.

Kramer E. (1977). Art therapy and play. American Journal of Art Therapy. 17 (1). 3—11.

Kranz P. (1972). Teachers as play therapists: An experimental in learing. Childhood-Education. 49 (2). 73—78.

Kremberg M. (1982). The doctor as toy-fixer: A combination of art and play therapy. American Journal of Art Therapy. 21 (3). 87—91.

Kuhli L. (1979). The use of two houses in play therapy. American Journal of Orthopsychiatry. 49 (3). 431—435.

Landisberg S. & Snyder W.. (1946). Non-directive play therapy. Journal of Clinical Psychology. 2(3). 2Q3—214.

Landreth Q. (1978). Children communicate through play. Texas Personnel and Guidance Journal. 6 (1). 41—42.

Landreth G. (1982). Play therapy: Dynamics of the process of counseling with children. Springfield. IL: Thomas.

Landreth G. (1985). Play therapy: Organizing the program. Texas Association for Counseling and Development. 32. 17—22.

Landreth G. (1987). Play therapy: Facilitative use of child's play in elementary school counseling. Special issue: Counseling with expressive arts. Elementary School Guidance and Counseling..21 (4). 253—261.

Landreth G. (1988). Lessons for living from a dying child. Journal of Counseling and Development. 67 (2). 100.

Landreth G., Allen L. & Jacquot W. (1969). A team approach to learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. 2 (2). 82—87.

Landreth G. & Barkley H. (1982). The uniqueness of play therapist in a child's. Texas Personnel and Guidance Journal. 10. 77—81.

Landreth G. & Hendricks S. (1977). Play therapy is for public schools. Texas Personnel and Guidance Journal. 5 (1). 61— 63.

Landreth G., Strother J. & Barlow K. (1986). A reaction to objections to play therapy. Special issue: Counseling middle-grade students. School Counselor. 33 (3). 164—166.

Landreth G. & Verhalen M. (1982). Who is this person they call a counselor who has a playroom? School Counselor. 29. 359—361.

Leal M. (1966). Group-analytic play therapy with pre-adoles-cent girls. International Journal of Group Psychotherapy. 16. 58—64.

Lebo D. (1952). The relationship of response categories in play therapy to chronological age. Journal of Child Psychiatry. 2. 330—336.

Lebo D. (1955). The development of play as a form of therapy: From Rousseau to Rogers. American Journal of Psychiatry. 112. 418—422.

355Lebo'D. (1955). The expressive value of toys recommended for nondirective play therapy. Journal of Clinical Psychology. 11. 144—48.

Lebo D. (1955). Quantification of the non-directive play therapy process. Journal of Genetic Psychology. 86. 375—378.

Lebo D. (1955). The relationship of play to play- therapy. Journal of Education & Psychology. 13. 114—121.

Lebo D. (1956). Age and suitability for non-directive play therapy. Journal of Genetic Psychology. 89. 231—238.

'Lebo D. & Lebo E. (1957). Aggression and age in relation to verbal expression in non-directive play therapy. Psychological Monographs. 7 (20). 449—461.

Leland H. & Smith D. (1965). Play therapy with mentally subnormal children. New York: Grune & Stratton.

Leland H., Walker J. & Taboada A. (1959). Group play therapy with a group of postnursery male retardates. American Jeurnal of Mental Deficiency. 63. 848—851.

Levy D. (1939). Release therapy in young children. Child Study 16 (1). 141—143.

Levy D. (1939). Release therapy. American Journal of Ortho-psychiatry. 9. 713—736.

Linn ell A. (1976). The effects of adult play therapy on therapist skill development and client change. (DAI 37/1 IB). Unpublished «bctoral dissertation: University of Northern Colorado.

Lowenfeld M. (1935). Play in childhood. London: Gollanez.

Lowenfeld M. (1938). The theory and use of play in the psychotherapy of childhood. Journal of Mental Science. 84. 1057— 1058.

Lowenweld M. &Maberly A. (1946). Discussion on the value of piay therapy in child psychiatry. Proceedings of the Royal Society of Medicine. 39. 439—443.

McDermott P. &McDermott J. (1976). The treatment of child abuse Play therapy with a 4-year-old child. Journal of the American Academy of Child Psychiatry. 15 (3). 430—440.

Miles M. (1981). Play therapy: A review of theories and comparison of some techniques. Issues in Mental Health Nursing. 3. 63—75.

Moreno J. (1985). Music play therapy: An integrated approach. Arts in Psychotherapy. 12 (1). 17—23.

Morris M. (1978). Family play therapy: An extanded treatment model. Ontario Psychologist. 10 (4). 25—29.

Moulin E. (1970). The effects of client centered group counseling using play media on the intelligence, achievement and psycho-linguisic abilities of underachieving primary school children. Elementary School Guidance and Counseling. 5 (85). 85—95.

Moustakas C. (1951). Situational play therapy with normal children. Journal of Consulting Psychology. 15. 225—230.

Moustakas С (1953). Children in play therapy. New York: McGraw-Hill.

Moustakas C. (1955). Emotional adjustment and the play therapy process. Journal of Genetic Psychology. 86. 79—99.

Moustakas С (1955). The frequency and intensity of negative attitudes expressed in play therapy: A comparsion of well-adjusted and disturbed young children. Journal of Genetic Psychology. 86. 309—325.

Moustakas С (1959). Psychotherapy with children: The living relationship. New York: Harper and Row.

Moustakas С & Schalock H; (1955). An analysis of therapist-child interaction in ply therapy. Child Development. 26. 143—157.

Myamoto M. (1965). The meaning of silence in play therapy. Psychologia. 8. 191—196.

Myrick R. & Haldin W. (1971). A study of play process in counseling. Elementary School Guidance and Counseling. 5 (4). 256— 265.

Nelson R. (1966). Elementary school counseling with unstructured play media. Personell & Guidance Journal. 45 (1). 24—27.

Nelson R. (1967). Pros and cons of using play media in counseling Elementary School Guidance and Counseling. 2. 143—147.

Nemiroff M. & Annunziata J. (1990). A child's first book about play therapy. Hyattsville. MD: American Psychological Association.

Newcomer B. & Morrison T. (1974). Play therapy with institutionalized mentally retarded children. American Journal of Mental Deficiency. 78 (6). 727—733.

Nickerson E. (1973). Recent approaches to and innovations in play therapy. International Journal of Child Psychotherapy. 2(1). 53—70.

N i с к e r s о ii E. (1973). Recent trends and innovations in play therapy. International Journal of Child Psychotherapy. 2 (10). 53—70.

Noll R. & Seagull A. (1982). Beyond informed consent: Ethical and philosophical considerations in using behavior modification of play therapy in the treatment of enuresis. Journal of Clinical Child Psychology. 11 (1). 44—49.

Oaklander V. (1978). Windows to our children. A gestalt therapy approach to our children and adolescents. Utah: Real People Press.

О е Е. (1989). Comparsion of initial session play therapy behaviors of maladjusted and adjusted children. Unpublisched doctoral dissertation. University of North Texas.

Orgun N. (1973). Playroom setting for diagnostic family in-, terviews. American Journal of Psychiatry. 130. 540—542.

Osterweil Z. (1986). Time-limited play therapy: Rationale and technique. School Psychology International. 7 (4). 224—230.

Oualline V. (1975). Behavioral outcomes of short-term non-directive play therapy with preschool deaf children. (DAI 36/12A). Unpublished doctoral dissertation: University of North Texas.

Peek M. & Stewart R. (1964). Current practices'in selection criteria for group play-therapy. Journal of Clinical Psychology. 20 (1). 146.

Perry L. (1988). Play therapy behavior of maladjusted and adjusted children. Unpublished doctoral dissertation: University of North Texas.

Raskin N. (1954). Play therapy with blind children. New Outlook for the Blind. 48. 290—292.

Russo S. (1964). Adaptations in behavioral therapy with children. Behavior Research and Therapy. 2. 43—47.

Sandier J. Kennedy H. & Tyson R. The technique of child psychoanalysis: Discussions with Anna Freud. Boston. MA: Harvard University Press.

Schaefer С (1976). The therapeutic use of child's play. New York: Jason Aronson.

357Schaefer С. & O'Connor К. (1983). Handbook of play-therapy. New York: Wiley.

Schiffer M. (1952). Permissiveness versus sanction in activity group therapy. International Journal of Group Psychotherapy. 2. 255—261.

Seeman J. (1949). A study of the process of non-direcyive therapy. Journal of Consulting Psychology. 13. 157—168.

Siegel C. (1972). Changrs in play therapy behaviors over time as a function of differeng levels of therapist-offered conditions. Journal of Clinical Psychology. 28 (2). 235—236.

Sjolund M. (1981). Play diagnosis and therapy in Sweden: The Erica-method. Journal of Clinical Psychology. 37 (2). 322—325

Slavson S. (1952). Child Psychotherapy. New York: Columbia University Press.

Smathers S. & Tirnauer L. (1959). Speech-play therapy. The Journal of Speech and Hearing Disorders. 24. 59—61.

Solomon J. (1988). Active play therapy. American Journal of Orthopsychiatry. 8 (3). 479—498.

Solomon J. (1948). Play technique. American Journal of Orthopsychiatry. 18. 402—413.

S.olomon J. (1955). Play techniques and the integrative process. American Journal of Orthopsychiatry. 25 (3)'. 591—600.

Stollak G. (1981). Variations and extensions of filial therapy. Family Process. 20(3). 305—309.

Subotnik L. (1966). Transference in client-centered play therapy. Psychology. 3(1). 2—17.

Trail 1 P. (1945). An 'account of Lowenfield technique in a child guidance clinic,, with a survey of therapeutic play techniques in Great Britain & U.S.A. Journal of Mental Science. 91. 43—78..

Ude-Pestel A. (1977). Betty: Historey and art of a child in therapy. Palo Alto. CA: Science and Behavior Books.

VinturellaL. & James R. (1987). Sand play: A therapeutic medium with children. Elementary School Guidance and Counselting. 21 (3). 229—238.

Wall L. (1979). Parents as play therapists: A comparison of three interventions into children:s play. (DAI 39/1 IB). Unpublished doctoral dissertation: University of Northern Colorado.

Waterland J. (1970). Actions instead of words: Play therapy for the young child. Elementary School Guidance and Counseling. 4 (3). 180-187.

Weigle H. & McNally H. (1980). When a child needs counseling: How two children were helped through the use of non-directive play therapy. Early Years Parent. 11 (4). 12—13.

West J. (1984). Ending or beginning? A discussion of the theory and practice of termination procedurs in play therapy. Journal of Social Work Practice. 1 (2). 49—65.

With ее К. (1975). A descriptive analysis of the process of play therapy. (DAI 36/12B). Unpublished doctoral dissertation: University of Nirth Texas.

Woltmann A. (1955). Concepts of play therapy techniques» American Journal of Orthopsychiatry. 25. 771—783.

 






Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2024 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных