Главная | Случайная
Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






О неистовом богословствовании великороссийския церкви. 1 страница




Статия, 6.

Нынешняя великороссийская церковь не точию таиньства веры во образовании отметает и не приемлет, но и в самем учении богословском существо божественное поруговает, и якоже варивше изъявися, яко тленным и истекательным естеством перст равеньство Святыя Троицы дерзостне измеряет, таже и тмою дерзновеннейше тое порицает, о чесом и свидетельство предлагаем. Яко Никон, патриарх Московский, в Скрижали своей о непостижимом существе божественном сице глаголет: "Ибо лучше имать именовати Бога тму и невидение, неже свет, зане ум не может домыслитися каков есть Бог. И сим образом мощно есть домыслитися кому Бога". Но возлюбленный ученик Христов Иоанн Богослов в соборном послании своем, в зач. 68, весма сопротивно тому, пиша, глаголет: "Яко Бог свет есть (рече), и тмы в нем несть ни единыя". Явственно же и по символу православныя веры научихомся веровати, глаголя: "Света от света, Бога истинна, от Бога истинна". Но речет ли кто, яко Богослов Григорий глаголаше сие, "глаголется (рече) и Бог тма". Но Богослов не именоваше Бога тмою, но за неведомое Божества (рече) глаголется Бог тма, о чем и свидетельство из пророка сие приведе: "Положи тму за кров свой". Тем засвидетельствуя, что Божияго существа величество отнюд есть недоведомо.

Святый же Иоанн Дамаскин сицевое именование Божеству полагает [книга 1, глава 17]: "Паче же (рече) от честнейших и ближайших Ему свойственне возъименуется, честньшая же невещественная вещественных, и чистая скверных, и святая мерских, и паче Ему ближащаяся. понеже и множае причащаются Его, свойственнейше убо паче возъименуется солнце и свет, неже тма и день, неже нощь и жизнь, неже смерть и огнь, и дух и вода, яко животна, неже земля, и прежде всех, и множае благость, неже злоба". До зде Дамаскин.

Никон же, тмою Его именуя, несогласен есть апостольскому и святых богословцев учению и церкви Христовой священному символу, но является сопротивен. И сицевое его о святей богословии неблагоговейное учение и не имать именоватися богословия, но разве сущая злословия, и на Божие величество явная хула. И есть сие презельное еретичество, имже бо паче всех ересей нечествуется, и паче всех еретических хулений Богови досаждается. И сицеваго ради неблагоговейнаго о святей богословии погрешения великороссийская церковь зельне Богови приражается, того ради паче всех ересей тяжчайшему суду повинна есть.

 

Раздел, 4.

О хуле на Господа Бога Отца Вседержителя Саваофа.

Статия, 7.

В новопечатной книге Иоанна Дамаскина, во главе 10, написано: "Отец убо безвинный и не рожден. не бо ис кого, из себе бо еже быти имать". До зде из новопечатной.

В старопечатном же Катихисисе Великом по древлецерковному богословствуется преданию сице: "Отец ни от кого же ни сам от себе".

Подобне же и великоученный Максим Грек в слове 1-м своея книге сице предлагает: "Безначален Отец, и не рожден, и безконечен. ниже сам себе приведе в божественное свое существо и ипостась, якоже нецыи безумники нечестиве мудрствуют. аще бо дадим сие, последует от нужи глаголати, яко не бе прежде, еже привести сам себе в бытие. сице возмнится создан, и сам себе вина, и начало, под время и под начало, и конец, иже единыи не создан, безначален, присносущен, превечен, и безконечен, вкупе с происходящим от него Сыном и Святым Духом". До зде Максим Грек.

В новопечатней же Иоанна Дамаскина от нынешних преводчиков новых преведеся, яко Отец из себе быти имать: убо, по Катихисису и премудрому Максиму, сицевое богословствование безумне и нечестиве мудрствующих есть, и последует глаголати: яко Отец не бе прежде, еже привнесе сам себе в бытие, и создан и сам себе вина, и под временем и под началом, и конец имать, купно с Сыном и со Святым Духом.

 

Раздел, 5.

Статия, 8.

В Скрижали Дамаскин иподиакон толкует Христова словеса, яже прежде распятия своего Христос рече: "Аще кто хощет по Мне ити, да отвержется себе, и возмет крест свой, и по Мне грядет". И сия Христова словеса, прежде волнаго распятия Его речена бывшая, Дамаскин толкует сице, глаголя: "Кии убо есть разум, еже глаголет, да возмет крест свой? не повелевает, яко да сотворит кииждо крест от древа, носити и на раме своем. зане сие кую пользу имать, или кая добродетель есть носити крест на раме своем. но что хощет рещи: тако да имате пред собою смерть вашу, якоже и Он, иже имать распинатися за некое прегрешение, носит крест на раме своем, и ходит трепеща, и ожидая смерти". Скрижаль, лист 766.

И сим толкованием показует, яко бы Христос, прежде распятия своего реченными словесы, назнаменова свою смерть, яко Он имать распинатися за некое прегрешение, а не за мирское спасение, иже един безгрешный и един праведный, о Нем же пророк глаголет: "Яко греха не сотвори, ни обретеся лесть во устех Его".

Статия, 9.

Такоже и воплощьшагося Сына Божия тайну, якоже древлеправославная церковь двема перстома, имаже знаменаемся, двоестественное Христово таиньство образовати и исповедати законополагает, которое перстосложное образование демоньским и чертовским порицает. О чесом Димитрий Ростовский в Розыске, в части 2-й, в статии 3, пишет: "Прилично им, расколником, на их армянском сложении написать имя демоньское: на одном персте "де", а на другом "мон", и тако на двух перстах будет седети демон".

В Обличении же на выгорецкия ответы во главе 1-й, на листу 26-м, на двоеперстное сложение таковая хула напечатана: "Двоеперстное ваше сложение отстоит ли от латинскаго перстосложения, или ни? о том зде истязания или разсуждения не творим. и от латин ли вы взяли, или от иного какого горшаго черта". Тамо же [Обличение, между 9 и 10-м листом] напечатали чертеж с древних святых и чудотворных икон, на коих благословящия и молебныя десницы воображены по древнему преданию, их же числом сто и четыре руки. Таже на концы, при сложении десницы двома перстома, изображеною прописию, вси оныя вышесложенныя святых руки названы арменьским кукишем. И сицевое на воплощьшагося Сына Божия, образуемую тайну, презельное порицание вящьше всех еретических хулений обретается, еже восходит на первообразное, сиречь к самому Господу нашему Исусу Христу. Якоже глаголет Великий Василий [Соборник, в многосложном свитке]: "Честь образа восходит на первообразное, такоже и бесчестие".

Статия, 10.

Яко Господа нашего Исуса нареченное от Бога и Отца, и чрез безплотнаго слугу пречистей Деве еврейским языком возвещенное, пресладкое имя Исус, еже по святым богословцем толкуется Спас, толкуется Исцелитель. Нынешняя же великороссийская церковь новомудрствующими учители всяцем коварством кует, да отнюд сие имя Господа Спасителя пресвятое и славное не именуется во времена сия последняя [Ефрем, слово 105], о чесом новоизданныя их книги о том свидетельствуют. Яко Димитрий, митрополит Ростовский, в книзе своей Розыск, в части 1-й, в статии 1, сице глаголет: "В руском же языце расколщики в две токмо силлябы глаголюще, Исус, не исповедуют Спасителя и Исцелителя душ наших. и в правду в них ин Исус: не истиннаго бо Иисуса Спасителя и Исцелителя исповедуют, но некоего равноухаго Исуса. [Ниже:] Ин бо обретеся в них Исус, глаголемыи равноухии. в нас же един, иже бе прежде и ныне есть, и во веки будет Иисус, глаголемыи Спаситель и исцелитель душ наших Христос Господь". До зде Димитрий.

Сему подобно и в Пращице, во ответе 146-м, "с единою иотою пишемое, имя Исус не знаменует Спасителя, но равноухаго Исуса". До зде Пращица.

Сице же согласно онем и во Обличении на ответы выговския ругательствуется имя нашего Спасителя Исуса.

И по сицевому новомудрствующих учителей толкованию является два Исуса: един Исус, а другий Иисус. Истиннаго бо Спасителя нашего Исуса отметаются и не приемлют, и Спасителем Его не именуют, но равноухим порицают. Другаго же Иисуса, внове, от лет 1666-ти проповеданнаго, Спасителем именуют. И вправду, по онех разумению, яко у нас в древлепечатных святых книгах с их новопечатными книгами не есть един Исус, но ин и не той же. Ибо святая древлеправославная церковь проповедует с единою иотою пишемое Исус, и того Спасителем именует: нынешняя же другаго Иисуса с двема литерами воспроповеда Спасителем, истиннаго же Исуса равноухим хулнейши порече, тем и воистинну между нами два Исуса показастася. Но мы веруем святых богословцев и учителей церковных толкованию, яко Исус есть Спас и Избавитель, и Исцелитель истинный, Его же церковь древлеправославная по всей вселенней истинным Спасителем проповедует, в Него же и мы вседушно веруем, и истинным Спасителем исповедуем. Новомудрствующих же учителей дерзновенное порицание на спасительное имя явнейши согласуется преподобнаго Ефрема прорицанию о антихристовом богоборном царьствии, глаголющему тако [Ефрем, слово 105]: "Всяцем бо (рече) коварством кует, да отнюд имя Господа Спасиеля пресвятое и славное не именуется во времена змиева. бояжеся и трепеща святыя силы имене Спасова се творит немощныи".

Понеже они воспроповедаша всюду Иисуса, Спасителем Его именующе, Господа же нашего Исуса Христа равноухим порекоша, отселе явнейше сбытие оных словес показася.

Блаженный же апостол Павел, опасая правоверных коринфян, еже бы им не прияти иного Исуса, тако глаголет [коринф, зач. 191]: "Боюжеся, да не како змии прельсти Евву лукавством, сице истлеют и разумы ваша от простоты, яже о Христе. аще грядыи иного Исуса проповедает, егоже аз не проповедах: или дух ин приемлете, егоже аз не приях: или благовествование ино, еже благовестих вам". И паки [галатом, зач. 199]: "Аще мы, или ангел с небесе благовестит вам, паче еже благовестихом, анафема да есть". До зде апостол.

Великороссийская же церковь, сие имя иное Иисус не точию усты воспроповеда, но и всем тайнам своим во оное совершатися законоположи.

Темже мы, по апостолу, ужасаемся, да не истлеют разумы наша от простоты, яже о Христе. И да не приимем иного Иисуса или в слове или в деле, новомудрствующими учители новопроповеданнаго. И да не будем почитающе его, яко истиннаго Исуса Спасителя. Да не о нас исполнится, еже преподобным Ефремом реченное [слово 105]: "Яко вси поклоняющеся пред зверем, и вопиюще и глаголюще, ты еси Спаситель наш". Но и самое свойство, по учителем церковным, времене его познавается 1666 [книга О вере, глава 30].

 

Раздел, 6.

О неправом богословствовании нынешния церкви о безначальном Бозе.

Статия, 11.

Пишет нынешний российский учитель Платон в краткой своей богословии, в части 1-й, в параграфе 5-м, о свойствах Божиих тако: "Ибо когда Бог не зависит ни от кого и не может не быть, следует, что Он есть един. [Ниже:] Следовательно Дух наичистейший. (д). (д) Дух есть существо, сложения непричастное, разумом и волею одаренное. такое существо по превосходству есть Бог". До зде Платон.

Сие новороссийскаго учителя богословствование елико всем святым богословцем есть противное, толико и самей феологии есть несогласное. Сие может ли согласоваться как святым богословцем, так и самей святей богословии? ибо Бог наш, такое превысочайшее существо, что он есть самый верховнейший, пресовершенный дародатель всех видимых и невидимых дарованиев. Како может Бог наш быти одарен разумом и волею, когда, по святому пророку [псалом 146], разуму Его несть числа, такожде и воли Его святей несть ни начала ни конца? и кто может одарити такого превысочайшаго Дародателя разумом и волею, иже всем всегда преестественно разум и премудрость низпосылающаго, и несозданною своею волею вси созданные воли по преестественной своей благой воли властно управляющаго? Ежели Бог одаренный есть разумом и волею, то, следовательно, есть некое превышшее Бога существо, которое одаряет Его оными дарованиями, и посему будет Бог под властию, убо и Бог несть, но некое будет от тварей сотворение, или ангел, или человек.

Темже сие богословствование российских новомудрствующих учителей не точию первейшим согласоватся еретиком, сводящим двоестественное во Христе во едино, и творящим Безначалнаго начало имущим, но и еще вящше. Ибо не о едином Христе сие неправомудрствование может приписатися, но и о всей Святей безначальней Троице. Темже российския церкве предткновение не о единой коей ипостаси показася, но о всех триех божественных и безначалных ипостасиях. Не Ариева или Македониева зде показуется ересь, Сына и Духа Святаго уменьшивающая от отеческаго Божества, или разделяющая тое единое существо: но обще вооружися на божественное Существо, глаголя е быти Существом одаренным, убо и вышше некое одаряющее существо нечестиве проповедаша. А еже сие дерзостное поругание, что Сына Божия грешным нарекоша, тайну же двоестественную Христова естества демоньским и чертовским именем быти назваша, спасительное же имя Исусово равноухим порекоша, в киих еретиках быти взыщется? недоумеем. Аще бо и перваго чина еретицы, пророка Христа быти нарицают, или проста человека, а не грешна, ниже демоньским или чертовским именем смеяху нарицати Его: разве богоубийцы жидове глаголюще о Нем: "мы вемы, яко сей человек грешен есть". И паки глаголюще: "яко беса имать". Такоже и великороссийскою церковию нанесенное оное хуление, согласно есть онем жидом, еретических же нечестий нечестивейши есть.

 

Раздел, 7.

Гряди, явим ти и прочия догматы же и предания нынешния великороссийския церкви, согласующия перваго чина с еретиками. Ибо якоже в поучении богословском и в таиньственном образовании православныя веры, в новоизданных догматах, оно погрешение не малое имеет, и со онеми еретиками соглашается, якоже выше предложихом: так и о прочих догматах и преданиях церковных не безповинна есть, и согласие со онеми еретики имеет, о чесом свидетельства на среду представляем.

Статия, 12.

Понеже еретицы монтаниты, и савелианы, и евномианы, о святей богословии неправославно мудрствуют, еже Святую Троицу в един сливают состав, иже и крестятся в едино погружение, по свидетельству 8-го правила 2-го вселенскаго собора. Во образ же сего российския церкви подобие являем. Яко латыньский двочастный единосоставный крыж имеет в нем же трисоставную Троицу исповедует, и се савелианскому и монтанианьскому о Святей Троице слиянию соглашается. А понеже яко Никон патриарх в двочастном кресте догматствует, яко образ Троицы в нем быти сказует, еже в Скрижали, на листу 34-м [глава 7], сице глаголет: "И таиньство Троицы даде нам со образом креста. ибо прямое его древо знаменует Отца вышняго, иже печется о нас, живущих на земли. косвеное же древо, еже совершает крест, знаменует Сына и Святаго Духа". До зде Скрижаль.

Но сие мудрование неправославно есть, еже Отца образовати древом, Сына же со Святым Духом образовати единым же древом: убо Сына и Святаго Духа ко Отцу неравеньство являет, и от сего арианьскому и македонианьскому о Святей Троице неравеньству соглашается. Такоже и Сыну со Святым Духом в едином древе образоватися, слиятельно есть, и от сего савелианьскому и евномианьскому, и монтанианьскому о Святей Троице слиянию соглашается. А еже, по Пращице и по Розыску, еже в дво частном кресте догматствуется, яко образ Троицы в четырех концех быти исповедающе [Пращица, ответ 116. Розыск, часть 2, стат. 3]: "ибо верхнии конец высоту назвавше, иже знаменует Отца: нижнии же конец глубину именовавше, иже знаменует Сына: два же конца пречнаго древа знаменуета Святаго Духа". И по сему Пращицы и Розыску толкованию, еже в четырех концех Святей Троице образоватися, неправославно есть, но самою вещию свидетельствуется, яко четыре лица во Святей Троице быти являются. Ибо аще Отца образовати концем вышним, Сына же концем нижним, Духа же Святаго образовати двема посреднима концема: и по сему является Духови Святому ко Отцу и Сына неравеньство, но на два места растояние, на два начала показует Ему разделение, еже от Отца и Сына исхождение, якоже латини о том зле мудрствуют. И есть се пребольшее еретичество, и первое от седми вселенских соборов святых отец отступление, о чесом Филарет патриарх в соборном изложении явствует [Кирил Иеросалим., лист 39. Потребник иноч., лист 232]. Еще же о сложении треперстном пишуще в новообретенном их соборном деянии, последи предлагается новообретенная книга, Феогностов Требник: в нем же на листу 35-м, в слове под именем премудраго Софрония, написано сице: "Егда тыяжде три персты, имиже воображаеши Отца и Сына и Святаго Духа несмесно и нераздельно единицу в троице, не соединены, и троицу в единице, егда совокуплены во едино". От слова Софрониева.

И аще, по разсуждению сего слова, несмесно единицу в троице не соединеными, но разделеными тремя персты образовати, убо единосущному Божеству и естеству Святыя Троицы разделение показуется, и сим маркионитское о Божестве на три начала разделение заключаемо вводится.

Такоже и противу сему, аще и нераздельно троицу во единицы, егда совокуплены три персты во едино, тако образовати, убо не раздельность, но слияние лиц показуется, и сим савелианское о Святей Троице слияние заключается. И в сицевом их мудровании, еже изрекоша, яко несмесно и нераздельно единицу в троице, не соединены, и троицу во единице, егда совокуплены во едино, различных ересей согласие обретается: яко маркионитское о единосущном Божестве разделение, таже и савелианское, и евномианское, и монтанианьское о Святей Троице слияние заключаемо вводится.

И якоже в новомудрствовании их яковое о Святей Троице догматствование взаконяется, таковое же и в действах церковных согласное сему разумение заключается. Яко в Служебнике, на вечерни, в молитве главопреклонной, начало молитвы к единому лицу Сына Божия написано сице: "Господи Боже наш, преклонивыи небеса", и прочая. Окончанием же сице: "буди держава царствия Твоего, благословена и препрославлена Отца, и Сына, и Святаго Духа". Такоже и в Требнице, в чине исповедания, в молитве: "Господи Исусе Христе Сыне Бога живаго, Пастырю и Агньче, вземляи грех", и прочая. Окончание же: "и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу". И сих молитв начала к единому лицу Сына Божия полагается, окончания же к трем лицам прилагается, являет в едином Сыновне лице Святую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа: соглашается же савелианьскому и евномианьскому, и монтанианьскому о Святей Троице слиянию.

Обаче таковое молитвословие древлеправославною церковию зазрено есть. Якоже Троицкаго монастыря архимандрит Дионисий, обрет в старописменных Потребниках и в Служебниках печатных первых выходов в молитвословии начал молитв к единому лицу Сына Божия, окончания же к трем лицам, зазре сему, и нарече тыя концы молитв ереси Савелиеве и Ариеве помогательны, обаче убо последи в выходах старопечатных же исправишася. Ныне же паки в российстей церкви тая зазренная обретошася, темже убо разумеем, яко сицевым молитвословием савелианское и евномианское, и монтанианское о Святей Троице слияние заключаемо вводится.

Еще же и в прочих местех подобно сему обретается. Яко на утрени, на 8-й песне, глаголется: "Благословим Отца Сына". И на вечерни, в молитве Свете тихии, глаголется: "Поем Отца Сына". И сим слияние же о Святей Троице вводится, и со онеми еретики соглашается.

Статия, 13.

Понеже яко сии еретицы аще и вси слияние о Святей Троице согласно мудрствуют, обаче в таиньствах и в преданиях церковных различие имут. Яко еретицы монтаниты началника их Монтана утешителем именуют [Кормчая, глава 21, в толк. 1-го прав. Вас. Вел.], и совокупльшияся ему две блудницы, Прискиллу и Максимилу, пророчицами нарицают, и прочая: темже, в того крестящиися не крещени суть.

Во образ же сего российския церкви подобие являем.

Понеже православная Христова церковь проклинает иже развращенно святое крещение творящих, иже глаголют священницы сице: "Се от мира Христа моего аз тя крещаю". Творят попы их Богом, а Божия имени не вменяют. И сицевое развращенное приглашение уподобительно есть монтанианьскому крещению, иже в того крещают, по соборному Филарета патриарха изложению, еже о римлянех явствуется [в Потреб., в чине от латин приход. В книге Кирил., в разглагольств. Конст. Панагиота со Азимитом].

Никон же, патриарх Московский, в Скрижали своей, защищая развращенное оное приглашение, и глаголет сице [Скрижаль, в слове о 7 тайнах]: "В божественнем и священнем евангелии оба глагола: еже крещаю глаголют, и еже крещается, обретается. Обоя за едино полагающи, утверждает, яко оба еангельска еста. Сим убо тако сущым, аще действительне, аще страдательне возгласится, не мнее исповедает благодати приити над крещающагося". До зде Скрижаль.

Но Симеон Фессалонитский, между крещаю и крещается, разньство сказует [Симеон Фес., книга 1, глава 64]. Еже бо крещается, вольное крещающагося являет: а еже крещаю, по насильству и кроме хотения, якоже латины творят, сказует.

По насильству же крещаяй, антихрист, по священным писанием, вменяется. Якоже Кирил святый и прочии святии о том довольно, пишуще, изъявляют, яко нуждою и насильством всех к себе приводити имать.

В великороссийстей же ныне церкви тайна крещения самою видотворится вещию, яко по насильству крестителя действуема есть. Понеже убо крещаяй священник, не по древнему чиноположению погружение действует, якоже подобает крестителю, с востока лицем обратився, и против хотящаго креститися став, и тако святым крещением просвещати, якоже в Потребнице, в чине крещения изобразися. И сим видотворением вольное прихождение и желание крещающагося являет, крестителя же аки любезне пред лицем стояща и приемлюща, иже с верою приходящаго и хотящаго креститися. И сим образом видотворится святаго крещения тайна, яко волею и желанием, и верою крещаемаго совершаема есть.

Но в российской ныне церкви креститель не от востока, но от запада к купели приходит, приемлет же созади крещающагося: и аки бы напрасно нань нападая, якоже волк на ягня, тако созади похитив его за главу, и таковым образом, аки бы давляше, погрузив в воду крещаемаго. И сим видотворением яко насильство его показуется. А еже аще действительне, сиречь крещаю тя, возглашати, якоже выше рехом, за едино со страдательным великороссийскою церковию приемлется. По соборному же изложению Филарета патриарха и Симеона Фессалонитскаго, таковое крещение есть насильническое, и крещающий тако творится Богом, якоже изъявися.

Но в российстей церкви аще и страдательне, сиречь крещается, приглашение глаголется, обаче к тремя божественным лицам четвертый аминь приглашается, якоже видети есть в новых Требниках. И на коеждо приглашение возводит и низводит в купели крещаемаго повелевается действовати, якоже и бывает сицевое законоположение совершаемо. Убо сицевым четверократким аминя приглашением, и на всякое приглашение крещаемаго возвождением и низвождением погружаема, не мнится быти лучше латиноримскаго крещения, еже в приглашении развращеннаго, и церковию зазреннаго, монтанианскому уподобительнаго. Ибо не чувственно у римлян в свое имя креститель их приглашает, но развращенно действительным залогом, сице [Конст. Панагиот ко Азимиту]: "Се от мира Христа моего аз тя крещаю", и приглашает: "во имя Отца и Сына и Святаго Духа аминь". О чесом Иосиф патриарх в послании к Валдемару королевичу пиша, и зазирая еретиков сице: "Яко римляне и прочии обливают не разньственне по испостасех со единем аминем. но мы, рече, у всякой ипостаси, аминь приглашаем". До зде Иосиф.

Такоже и в Разговорах древлероссийстии учители Дмитрей Франзбеков да ключарь Иван Наседкин попу Валдемарову Матфею сице о трех аминях засвидетельствуют: "Еже крещати во имя Отца аминь, и Сына аминь, и Святаго Духа аминь. и то станет, во имя Отца истиннаго, и не слита составом по Савелию, и не пременяема по Евномию еже в Сына и Духа. и потом, и Сына, аминь. и то Сына Божия истиннаго же, а не тварь по арианьски, ни по савелиански сливаема во едино лице, ни по Евномию пременяема. и потом и Святаго Духа аминь. еже и в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящаго, а не тварь по Македонию. и Матфей немчин молвил: и то де добро у вас так, а у нас де того не бывало. и мы ему говорили: да как же вы крестити? и он сказал: мы де обливаем, а говорим во имя Отца и Сына и Святаго Духа, аминь единожды, а не три аминя. и мы ему сказали: так вы по савелиански крестите". До зде от Разговоров.

И по сим свидетельствам показуя, показуется, аще с единем аминем крещение содеваемое, будет савелианьской ереси согласно, и во един состав три составы Святыя Троицы сливаемей: убо, последовательне, с четырьми аминями форма, а крещения ясне не в три лица, но в четыре разделяема изъявится, и тем во единой ипостаси Святаго Духа две испостаси изобразитася. И сим приглашением Святаго Духа на два начала явне разделяют [Кирил. Иерос.]. И есть се презелное еретичество, и первое от святых отец седми вселеньских соборов отступление. И убо да весть всяк, яко сие злое размышление всем ересем глава, от него же вся иныя ереси прозябают. И за толикия презельныя ереси всех еретик довлеет совершенно крестити, о чесом Филарет патриарх во Изложении пишет [в соборном излож. Филарета патр., лист 576].

И сицевым приглашением аще действуется крещение, убо не точию латиноримскому, не точию монтанианскому и савелианскому уподобительно есть крещению, но и всех ересей паче нечестивейше обретается: яко злое размышление, и глава всем ересем от сего вводима имать быти зловернейше, и того ради вящши всех ересей нечествуется.

Статия, 14.

А еже еретицы евномианы вместо крещения воду возливают на главы своя до пояса, и молитвы своя творят в тайных местех земли, церкви же и храмин не имеют.

Во образ же сих российския церкви подобие являем. Яко в российстей церкви тайна крещения, яко в три погружения и в поливании за едино приемлется, и за равносильно вменяется, якоже показуется в новоизданных книгах. В книге О поливательном крещении, изданной от Синода, на листу 47-м, сице пишет: "Ибо мы приемлем крещение погружательное, не отмещем же и поливательное, но сие и оно за равносильно, и ни едино отметно исповедуем". И на листу 17: "Яко погружение не есть главнейшии крещения обряд, и потому не так важныи и сильныи, дабы за него мощно, аки за некии догмат веры, брань христианом творити, и церковное единство раздирати". На листу 54-м, паки: "Отнюд порицати не подобает, аще тремя погружениями младенец крещается или единем, понеже в трех погружениях Троица лиц, в единем же единьство Божества изобразитися может". И в книге Потребнице Петра Могилы погружение и поливание за едино же полагается и приемлется. Еще же в книге, нарицаемой Мир с Богом, сице написано [лист 108]: "Яко аще отроча недужно будет, темже баба, аще не весть отроча трижды погрузити, или воды на него возлияти, смертне согрешает". И на листу 109-м: "Ведати подобает, яко аще неудобно будет рождение. отроча же во утробе матерней близ смерти сущее, показало бы главу точию, или ину кую телеси часть: тогда, убегающе беды смертныя на отроча, и та е крестит баба, или кто абие, поливая часть ону, яже бы ся показала". До зде из Мира.

И сицевыми неправославными тайнодействы церковными явственно с евномианы показуется согласие.

А еже глаголют: треми погружении Троица лиц, а единьством единство Божества изобразитися может. Но и сие их мудрование елико святому Златоусту и прочим учителем церковным (научающим чрез три погружения, не Троицу лиц, но тридневное погребение и воскресение изображати) противно [к коринф. беседа 4, лист 1062. Евангелие поучит. на Крещение Григория Нискаго. Григорий Богослов на Просвещение. Василий Вел. Иоанн Дамаскин], толико Савелию Ливийскому и Монтану согласно, исповедающем слияние о Святей Троице: того ради и при крещении на коемждо погружении всех трех ипостасей имяна купно изгласивше, крещаху. Великороссийская же церковь не точию водою, аще и обливанием, по святых апостол, омыватися на души первородному греху исповедует, но кровию Иисусовою, подобне скверным лютером (якоже писано есть в Разговорной книжице с люторским попом Матфеем, бывшим Датския земли с королевичем Валдемаром). Темже она, яко же таинства погребения и воскресения Христова в крещении своем не изобразует, сице и развращенною мыслию, по лютеранскому мнению, не водою крестительною, но кровию своего Иисуса омыватися верует.

А еже, якоже предложихом, повелеся в неудобствии рождения младенца, в лоне матернем суща, показующуюся некую часть из ложесн, поливанием крестити. Сицеваго сквернаго действа ни в каковых еретиках не обретается, еже тайны церковныя в подпупии женском действовати.

Но оле скверныя сея латинския бани, над подпупии женском действуемыя! Како не возгнушахуся великороссийстии духовныя власти, сицевую мерзость в тайнодейства церковная прияти? Воистину благовременно есть к таковым рещи, яко не восхотеша Бога имети в сердцых своих, предаде их Бог в неискусен ум. И сицевое убо онех тайнодейство, вящьше всяких еретических действ сквернением превозшедшо быти разумеется, и за сие вящьшему суду подлагати сих долженствует.

Статия, 15.

А еже тыя же еретицы евномианы, иже поливанием крестящиися, церквей и храмин не имут, молитвы же своя творят в тайных местех земли, от них же впреди показася.

Во образ же сего российския церкве подобие являем. Яко в книзе, нарицаемой Мир с Богом, написано есть сице: Что, взяв антимис, в простых храминах литоргисати, аще и в скаредном месте, повелевается, и сего ради с евномианы и с римляны российския церкви согласие является. О чесом Филарет патриарх, в соборном изложении пиша, зазирает латин, что службы своя совершают кроме церквей. А скверныя их костелы несть подобны церквам Божиим быти сказует [Потребник Бол., лист 573]. И тако во всем, яко в поливательном крещении, так и в службах их, якоже и евномиан, равно еретичествующих нарицает.




Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2019 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных