Главная | Случайная
Обратная связь

ТОР 5 статей:

Методические подходы к анализу финансового состояния предприятия

Проблема периодизации русской литературы ХХ века. Краткая характеристика второй половины ХХ века

Ценовые и неценовые факторы

Характеристика шлифовальных кругов и ее маркировка

Служебные части речи. Предлог. Союз. Частицы

КАТЕГОРИИ:






О новодействуемом крещении. 26 страница




Подобне же сим, написанным в твоем вопросе епископом, и на соборе Константина Копронима поневоле епископи благочестивии соизволиша на иконоборную ересь, и потом каяшася на седмом вселенском соборе, и прияти быша в том же сане, якоже от истории Тарасия патриарха, февраля в 25, и преподобно-мученика Стефана Новаго, ноября в 28, явствуется.

Темже от сих вышереченных свидетельств удобно есть познати о важности впадающих во отступление, яко поневоле в сие приведшимся от святыя церкви дается милость и возвращение санов; по воле же, паче же по усердию и долгому пребытию во оном, не ктому сим, тако приобщившимся, прощается паки имети своя саны.

 

Вопрос, 242.

Аще же и пред овцами сии архипастыри укоряюще себе плакаху; но убо известите: прияты ли быша они церковию? ибо они не пред архиереи искаху прощения и разрешения, но пред своими овцами.

 

Ответ, 242.

Еже укаряюще себе плакаху выше показаннии благочестивии епископи (за подписание Диоскоровых уставов) пред своими овцами, сие история показует; а еже искаху от них прощения и разрешения, того во истории отнюд не видится. Вскую убо от себе не писанная вносиши, и сим своих иереев укрепити тщишися? Тамо бо точне глаголется (якоже в вышшем ответе засвидетельствовахом), яко сии епископи на четвертом вселенском соборе каяхуся, и от всего собора прощение испрошаху. Темже како и зде явне не лжеши ли на святыя отцы? – еже чего история не показует, то на среду износиши? Како убо простии могут прияти епископов и разрешения им даровати? Сие бо дело не токмо простии, но и пресвитери не могут учинити, яко же блаженный Симеон Солунский книги своея во главе 49-й пишет: "Еже убо иереом действовали сицевое по нужде бывает, и с повелением епископским, не присутствующу ему, но священствующу; и большия грехи, се есть отрицание веры и убийства грех, и священников падения, к епископом просити подобает, и ина, елика отбегают исповедникова разума, и вся творити с епископским советом, яко епископа дело сие свойственно есть". И паки той же в вопросе 13-м: "Тем же презвитери не имут хиротонии, воеже решити и вязати, но токмо епископи". И ниже: "Ниже убо воля есть презвитеров во вся разсуждати, наипаче же отрицании не могут разрешити, токмо епископи, ниже убийства". Подобне же и Номоканон в предисловии глаголет: "Подобает духовным отцем и се ведати: иереев и протодиаконов грехи, яже извержения томления наводят, да не дерзнет духовник разрешати их; якоже бо не возможно ему хиротонисати, сице ни на степень священства испадшаго паки возвращати". Зри, яко не точию простии испадших не могут возвратити на степень священства, но и священницы: сие бо дело, еже возвращати на степень священства испадших, за едино полагается, еже и хиротонисати.

Познай убо, о совопросниче! до чего приведе ваше возведение на степень священства лишенных иереев дарования Святаго Духа в своем поставлении: яко точно о самей непорученей иерейству хиротонии погрешающе, в недарованная вскакати дерзаете! Како на вас вопиет вышепоименованный восточный учитель Симеон Солунский: "ничтоже (рече) дает не имеяй, и никто же приемлет что от неимущаго, аще и мнится имети", и проч. Номоканон, л. 515 на об.

 

Вопрос, 243.

Святый Златоуст, во еже к галатом в беседе (л. 1473), тако вещает: "благочестия отступити, Бога есть отступити". Сии же пастыри, такоже и Иоанн патриарх, сын Маркиона пресвитера, и инии мнози быша благочестия отступницы, и по Златоусту богоотступницы; обаче последи покаяшася, и прияты быша. Зде всеговейне просим вашу любовь, Господа ради известите: зазираше ли кто от святых, яко наивысочайшия степени пред меншими себе ищаху прощения и разрешения? Но и в лето Господне 713-е (Бароний, л. 819), римский папа на приятие еретиков, восточных епископов, присла иерея Михаила, иже страха ради кесарьскаго веры святыя отступиша, и удобь к ней возвращахуся, ихже иерей Михаил приимая разрешаше; но сего приятия никто от святых отец не зазираше. Подобне и ныне деющееся ум имущии не зазирают, и зазирати дерзающих уклоняются.

 

Ответ, 243.

Достойный бы ты был судия, аще бы судил тако жестоко сущих отступников и на благочестие зельных хульников. Но ты тех мимо претекаеши, а вооружаешися судити вмале неких поползнувшихся, паче страхом и неволею в сие привлеченных, но и еще нигде во историях за отступника не положеннаго, Иоанна Маркионова патриарха Иеросалимскаго, отступником назвати возъусердствовал, кий точию словом единем погрешил есть. И сия древняя ваша есть обыкность, еже мимошедших винами отягчати, настоящих же маловажити. Но о Иоанне Маркионове мы довольно уже в 208-м и в прочих ответех глаголахом. Такожде и о епископех, подписавших по насилию Диоскоровы уставы, в варившем 241-м ответе засвидетельствовахом.

А еже Барония вземлеши свидетельство, яко папа послал иерея Михаила на принятие еретиков восточных. Но тамо во истории не речеся, яко на принятие еретиков, восточных епископов, послася от папы сей Михаил иерей; но точию на принятие и разрешение кающихся, иже страха ради кесарскаго веры святыя отступиша. И не глаголет того Бароний, ни поминает, чтобы сей Михаил епископов приимал. Не извествует же и того, чтобы епископов испадших на степень священства возвращал. Аще всего сего мнимаго тобою история не показует: убо вскую несличная и неписанная приводити возжелал еси? Но аще случашеся и прежде, папы и архиереи в лице своем иереев и простых мнихов на соборы посылаху, и тыя заседаху тамо места их; обаче не в силе архиерейской, но токмо в повелении, якоже и во образе царей господие нецыи посольство творят; обаче ни тии бывают архиереи, ниже сии царие, и ни власти ни имени того носят, но токмо во исполнении повеленных бывают. Убо и сей иерей Михаил, посланный от папы, повеленное убо исполни, еже кающихся точию прия [В прусском издании прибавлено здесь: "А еже что принадлежащее действие в силе епископа, того Михаил собою не действовал, но токмо, в лице папы, чему содействоваться от епископов православных, советом споспешал; о чем о сем Михаиле и Бароний утверждает: "В лето Господне 714-е, рече, по Константине папе новый, Григорий, римлянин избран бысть; иже и посла к кесарю Анастасию в Константинополь Михаила иерея, чрез котораго, и чрез писание свое печашеся, дабы Иоанн патриарх Константинопольский еретик, от Филиппа кесаря поставленный, низвержен был со престола онаго; и сотвори яко изгнан бысть, а на его место Герман епископ Кизический посажен бе, свят и всем людем любимый" До зде. Зриши ли, како история о сем Михаиле свидетельствует, яко чрез онаго иерея Михаила папа о принадлежащих епископу точию печашеся (а не действоваше), и епископов низвергаше, и других возвождаше (еже презвитеру действовати невозможно, но точию епископу), еже и действоваху восточнии непадшии (яков бе Герман) епископи, советом папы, чрез Михаила иерея данным"].

А еже вами непщуемаго, еже бы испадших паки на степень по уставу церковному, подлежащему архиереом, возвращал, того не зрится ему учинити. Понеже той же Бароний, о испадших иереях от священства, извествует, яко не иереи приимаху и в ризы облачаху, но сами папы и патриархи. Читай лета Господня 869, число 5. К сим же и 239-й ответ прочти, и тако удовлишися.

 

Вопрос, 244.

Священно-инока Досифея, и Иова, и Феодосия, опасных благочестия хранителей, мужей воистину благодати и разума духовнаго исполненных, вы приемлете ли, яко угодиша Богу?

 

Ответ, 244.

Священно-игумена Досифея и священно-инока Иова приемлем за сущих ревнителей благочестия, и о святости их и угождении Богу не сомневаемся; о Феодосии же священно-иноце, кроме омышления ниже мы, ниже правила быти попустят, якоже во грядущем ответе изъявится.

 

Вопрос, 245.

И аще веруете повелению их, почто не последуете? ибо они всеусердно о том тщахуся, яко да не останет народ без священства. Того ради ин из них ученика своего послав ко отступившему староцерковнаго предания к Тверскому архиерею, прося, да рукоположит и во иерея; ин же из них отступившия и паки обратившия и кающияся приимая разрешаше; ов же внове рукополагаемыя и обращающияся приимаше для всенароднаго христоименитых людей собрания, яко да не найдет в нечаянии христианом в священнодействе сугубая нужда, еже и ваше братство о сих свидетельствовать не отречется.

 

Ответ, 245.

Священно-инок Иов, аще и посла своего ученика, инока Иоасафа, рукоположитися во иереи от Тверскаго епископа, такоже и священно-игумен Досифей ради сомнения народнаго метанием жребия остави его в том же чине, обаче лепо есть разсмотрити Тверскаго сего епископа, рукоположившаго сего Иоасафа, сих ради вин.

1. Понеже той Тверский имяше на себе крещение и рукоположение древнее.

2. И еще не бе укреплен в ереси, но точию книги новопечатныя прия и по них не и еще совершенно священнодействуя бяше; но и сего Иоасафа по древним книгам рукоположи.

3. Яко и сам той архиерей, аще и нуждею к приятию новопечатных книг привлечен, обаче древния лобызаше, что свидетельствоваше и Новгородскому Макарию, яко аще (рече) и новым касаюся но весма в сомнении.

4. Яко всех согласий разсудительнии таковых с новшествы рукоположенными не сравняют, и не абие сих отвергают, якоже и древлевходящих в заблуждение не скоро судяще санов лишаху, но много пождавающе обращения их, якоже о сем во ответе 215-м и прочих довольно глаголахом.

5. Яко сицевых и каноны не лишают еще благодати.

Глаголет бо Никон Черногорец на первое правило Великаго Василия, яко первии отступльшии имут благодать рукоположения.

И сих ради вин, сей епископ к новопечатным книгам приятию аще и поползеся, но имяше искру любве древних: убо и не подлежаше тогда всеконечному отвержению, и действоваше в любви древняго благочестия, благочестно действоваше, ради приемлющия у него персони.

О Феодосии же рещи к сему что подобная недоумеем, ибо многия вины правильныя противостоящия себе имяше:

1. Яко сам отступив благочестия, и потом каяшеся и отрицашеся священнодейства, якоже о сем поведают. Два бо года живяше в Помории простым мнихом, и потом за некая тайнодейства (си есть крещение и покаяние) на Керженце прииматися нача; таже помале и литоргисати произведеся, кроме всякаго наиначальнейшия власти возведения и благословения, вопреки всему священному писанию, якоже о сем прешедшими ответами довольно известихом.

2. Церковь воздвиже, и в ней антимис о себе подписа, якоже о сем засвидетельствует уставник Афанасий, при том действии самобывый: и сие такожде в противность учини божественным правилом, о чем части 4-й в ответех изъявится.

3. Мvро при освящении церкве сам такожде о себе, составив, свари (якоже о сем вышеименованный уставник Афанасий, такожде и Александр диакон во своей грамоте, писанной до Ветки, засвидетельствуют), зело в противность всем восточным учителем, якоже о сем много мимошедшими ответами явствовахом.

4. От великороссийския нынешния церкви (о сем бо такожде засвидетельствуют Питирим в Пращице, на л. 272, и Александр диакон в грамоте, такоже и во Ответех, в 58-м) сей Феодосий вторично крести, рукоположенных же от новолюбительных архиереов приимаше. Сие бо творяше зело противно правилом: ибо не точию от чина требующаго крещение, но и от миропомазуемых священства не приемлют, о чем довольно в 161-м ответе и в прочих показахом.

Сих убо ради вин Феодосий поп нам сомнителен показуется.

 

Вопрос, 246.

Аще же презревши свою совесть, речете, яко прежде бывшыя отцы вновь рукоположенных от отступивших староцерковных преданий не приемляху, но убо докажите: аще они приходящих от великороссийской церкви священства обнажаху?

 

Ответ, 246.

В вышшем ответе явихом, яко един точию Феодосий из древле-рукоположенных приятию новопоставленных иереев приобщися; прочии же вси не приемляху. Но и Феодосий сам с собою не согласен показовашеся, новокрещенных не приемля, новорукопоженных же приимаше, в противность святым правилом. Но что много о сем глаголати. Аще бы и Феодосий ныне был, не бы мог приобщитися новорукоположению, егда обливательное крещение и единопогружательное нововнесеся, егда тмочисленныя ереси в российской церкви просеяшася. Но и вам не леть есть Феодосия во образец себе влещи, понеже он крещение новодействуемое и тогда отметаше: вы же вопреки оному не точию приемлете, но и не приемлющих христораспинателями нарицаете, якоже и сам ты в 218-м вопросе, болезнуя о еретическом крещении, таковых христораспинателями наименовал еси: убо по тебе и Феодосий поп христораспинатель нарещися может. Темже, како и с Феодосием ваше согласие может сродствовати? Никако же, никако.

 

Вопрос, 247.

И аще обнажаху, возглаголете, то объявите: где и како обнажиша? — явственно, с достоверным свидетельством.

 

Ответ, 247.

Что многословити, аще вси страдальцы и древле-рукоположеннии священницы, странствующии благочестия ради, второкрещаху от новодействуемое крещение имущих. Како приимати бы имели рукоположенных от совершеннолюбителей новых догмат? Един точию сие сотворив слышится Феодосий не в сообразие самому себе, якоже вышшими ответы засвидетельствовахом.

 

Вопрос, 248.

В житии преподобнаго отца Антония Римлянина повествует сице: "егда убо сей преподобный Антоний прииде в пустыню, и обрете ту мнихи, крыющыяся от еретик; (ниже) обычай же беяше ту все мнихом, из пустыни сходящеся к велицей субботе, пресвитери же и диакони литоргисавше божественную службу, и вси причастившеся божественных таин, (ниже) и паки отхождаху кождо во свою пустыню". Зде известите: откуду ту живущия мнихи пресвитеров и диаконов получаху? понеже тогда в римских странах благочестивых епископов не бяше.

 

Ответ, 248.

Ничтоже тако безумнейше есть, якоже от себе что глаголати! О сем бо и древле-восточный учитель Петр Дамаскин тако глаголет: "велие безумие есть, еже оставити глаголы готовы, и глаголати моя". Почто убо прилагаеши свое мнение во историю преподобнаго Антония Римлянина, чего во оной не обретается? Понеже не глаголет в ней, чтобы во всей римстей стране, или пределах, не было древлегреческия веры епископов; но точию речеся: "Рим отпаде веры христианския". Убо можно ли рещи, что вси уклонишася в латынское нечестие, и нигде не остася православнаго исповедания епископов, от нихже бы крыющимся священником долженствовало рукоположенным быти? Или, по твоему мнению, точию ту, в пустыни, единым священником крыющимся рукоположенным от новшествующих быти мниши? Но в сицевом мнении довольно ошибаешися; понеже восточнаго исповедания православнии учители не точию тогда, при Антонии (иже бе в лето от мироздания, по месяцеслову, 6611), поведают греческаго исповедания быти многим монастырем и церквам, такожде и епископиям в римских странах, но уже минувши вящши четырех сот лет, писаше богомудрый Захария Копестинский, киевопечерский архимандрит, в книзе своей Аполинодии, раздела 11, в артикуле 2-м, о пренесении мощей чудотворца Николы [На поле: Составися сия книга Захарием Копестинским в лето от Рождества Христова 1611] якоже в то время (иже бяше в 86-м, или по месяцеслову в 96-м по тысящи лете), сице и в Захариево еще время мнози монастыри быша, идеже тако пишет: "Иже Калабрия, то-есть Апулия (в ней же бяше Бар град) часов оных была под послушенством цесарей всходних и патриарха Константинопольскаго, маючи в собе епископства в Акирентиле, Турцаце, Гравине, Мацерии и Трикарии, под митрополитством Тидрунтирским, которое в порядку митрополий, патриарху Константинопольскому подлеглых, есть пятьдесят пять; якоже и часов наших теперешних в Сицилии, в Корцире, в Мелите, в Пицене, в Калабрии, т.-е. в Апулии, которая ся великою Грециею называет, греков барзо много, монастырей и церкви коштовных, старосвеско будовавых". До зде Захария. Зри убо, яко в странах римских (понеже Апулия и прочии грады сицилийския недалече суть от Рима), и при Захарии бяху мнози гречестии монастыри и церкви. При Антонии же быша не точию монастыри, но и целыя митрополии и епископии. Понеже от пренесения мощей святителя Николы до приплытия Антониева в великий Нов-град, по месяцеслову, точию четыре лета разнствоваху: ибо Николины мощи пренесены быша в лето 6596, Антоний же приплыве в лето 6600. Захария же Копестинский в странах римских многия митрополии и епископии под Константинопольским патриархом быти поведает во время пренесения мощей Николиных. Зде убо явленнейше показася, яко своемнительныя догадки сколь неосновательны, сколь историческому разуму противны! Паче же на неизвестном полагатися и толковати на свой разум колико святыя церкви преданию и правилом сопротивно обрящется! Аще убо Антоний и прочии мниси с презвитером быша греческаго исповедания: како бы согласилися от новолюбцев рукоположенных принимати? како бы восточней церкви разгласни учинилися, кая еще с 54-го лета по тысящи латынское крещение отметати нача? Аще убо крещение отметаше тогда, колми паче хиротонию. Странна убо вещь сия от тебе предложися, юже не точию прияти, но ниже помыслити возможно есть.

 

Вопрос, 249.

В том же паки житии изъявляет сице: "Бысть же, рече, вдалее вас яко тридесять поприщь в пустыни возгражена от ту живущих мнихов церкви мала, во имя боголепнаго Преображения Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа". Убо объявите: достойни ли онии презвитери и мнихи правильному запрещению? — ибо они кроме архиерея собирахуся, и церковь воздвигнули и литоргисаху.

 

Ответ, 249.

Якоже в вышшем твоем вопросе от своего мнения предложенное тобою, еже не быти в странах римских епископов, не основательно есть: тако и в сем твоем вопросе непщуемое разумение, еже бы в пустыни оной, идеже Антоний живяше, возгражденной быти церкви от мнихов самовольно, кроме благословения архиерейска, не достоверно обрящется. Понеже в церкви той, идеже совершается литургия, должно быти престолу и жертвеннику, на престоле же антиминсу; жертвеннику же, тако же и престолу должным быти помазанным мvром: сии же вещи како возможно презвитеру устроити? — весма недоумительно. Но о сих много зде не глаголем, ибо от тебе части четвертой в 9-м разделе в вопросех довольно испытуемся: убо тамо и мы, Богу помогающу, отчасти извествовати от священнаго писания потщимся.

 

Вопрос, 250.

В житии святаго чудотворца Николы повествует сице: "В третие же лето по пренесении честных его мощей, ту сущии народи, священницы же и вси правовернии людие послаша в Рим к папе моление, яко да со всем освященным собором снидет в Бар град. (Ниже). Священный же Герман послание прочет; и аще убо и отторжен бяше за неисправление во благочестии от соборныя церкве (Ниже), и абие пути ся ят со всем своим собором. Богу же помогающу, до места Барскаго града достиже, и ту с сущими народы честныя мощи святаго отца Николы в новую раку положи, в церковь принесоша, и церковь новую во имя святаго Николы освятиша". Рцыте убо: киих благословных ради вин призываша барстии христиане отступника, и анафеме преданнаго, и от книг изверженнаго, римскаго папу?

 

Вопрос, 251.

И оный изверженный папа, святивый церковь и мощи преложивый, получил ли от кого прощение и разрешение о своем нечестии? или тако, в ересех сый, с правоверными общася?

 

Вопрос, 252.

И аще исправление и прощение приял, речете, то всесмиренно просим вашу любовь, известите с достоверным свидетельством, яко пришел во исправление, и колико поне дней пребыл ли во благочестии.

 

Вопрос, 253.

Аще паки и паки ваша любовь речете, яко он пришел во обращение; но убо известите: с тою же ли хиротониею по исправлении допущен был до таких достопамятных дел (си есть освящения церкве и преложения честных мощей), или повторе хиротонисан бысть? но кто сие может доказать, еже бы повторе был хиротонисан, еже и ваше братолюбие о сем свидетельствовать не возъусердствуете?

 

Ответ на сии вопросы [250, 251, 252 и 253].

Глаголет вселенский учитель Великий Афанасий, яко "нужно есть божественная писания разумети хотящим истязовати со многим опаством плоды, и лица, и ум глаголющаго. (Ниже) Не разсуждаяй сего, но по писмени разумеваяй, сего писмо умерщвляет, и того ради многия во ереси различны впадают" (Апост. толков., Коринф. гл. 2, зач. 173).

Преподобный же Никон Черногорец, опасая прочитающих писания от неопаснаго разсмотрения, тако пишет: "Такоже и божественным писанием последовати, и обаче божественным; яко многа суть писания, и божественная не суть. И тако аще со опаством от Бога вемы разумети та праведне и на куюждо вещь приемлем подобающая; аще ли ни, паче неведущих писания, горши же и паче подобающаго сия приемлющеи обретаются: всяка бо прелестъ и ересь сице введена бысть житию, от еже комуждо не ведети праве, но якоже восхоте и умысли прият божественная писания". До зде Никон (Тактикон, послание 5, л. 42).

По сим убо наказаниям божественных учителей поучаемся не просто принимати без испытания всякое писание, но разсуждати от него пользу церковную, и лице, си есть кто глаголаше, и ум, си речь коль крепко и опасительно писаше; и суть писания, но божественна не суть, аще разглашаются со времены и правилы. Темже и мы ныне от тебе в сих четырех вопросех истязуемся о бытии папы римскаго на пренесении мощей святаго Николы и освящении церкви, еже есть вещь странна и весьма удивительна показуется. Того ради, не яко сию историю зело презирающе, но яко точию омышление предлагающе, что сие бытие папы римскаго на пренесении мощей и освящении церкве разуму божественных правил и прочим историям и учителем церковным весьма не согласно обрящется, сих ради:

1. Понеже гречестии пастыри, по Баронию летописцу, разгласиша папажев римских в ересех быти лета 863-го, а наипаче лета 1054-го, яже тамо он количество оных каталогом исчисляет, и во она лета засвидетелъствует о греках, яко латин уже вторицею крестиша, и сия ереси латин и действие восточных над латины, до лета сего 1086, по Прологу же 1096 (в неже Николины мощи пренесены), уже быша и во она времена взаимно, якоже восточнии западных за нововнесение новшеств, тако и западнии восточных клятвами, а не благословеньми друг на друга воинствоваху, о чем чти вышеименованнаго Барония, в лета Господня 867 и 1054.

Бар же град тогда бяше епархии Цареградскаго патриарха, о чем богомудрый Захария Копестинский, архимандрит киевопечерский, тако пишет: "Николае святый изволил пренесенным быти мощам своим на запад в Бар град, не до церкви римской, но до церкви, имеющия тогда восточное благочестие: Калаврия бо, или Апулия, в нейже той Бар град, аще и на западе есть едина от стран италийских, обаче жителей своих име веры исповедания церкве восточныя, и бе тогда вся страна Калаврия, или Апулия, под царем восточным и патриархом Константинопольским (книга Аполинодия, часть 2, раздела 11, артикул 2).

Подобне же пишет и в книге турко-греческой осмой от листа Михаила Килурллария, патриарха Константинопольскаго, ко Антиохийскому патриарху Петру, тако: "В той Апулии, или Калаврии, к граду Бару святый великий чудотворец Николае мощам своим попусти быти пренесенным из Малоя Греции к Велицей, от греков к греком, а не к римляном, от православных исповедания восточнаго к православным тоя же веры исповедания, из епархии патриарха Константинопольскаго ко епархии томужде патриарху подчиненной, а не ко власти римской. Ибо восточнаго исповедания и в повиновении патриарху Цареградскому епископы во всей Апулии издревле бяху дотоль, донележе тою страною нортманове обладаша, си есть до лета воплощения Бога Слова 1196, в коем лете римляне нортманов победиша, и от стран тех отгнавше, свою тамо область и веру распространиша, по пренесении тела святаго Николы яко в сто лет и более" (Минея-четья, маия в 9-й день). Зри убо, яко тогда Бар град под восточным владением и под епаршеством Цареградскаго патриарха бяше: како убо, аки забывше проклятие свое соборное на папу и вторичнаго крещения над латины действие, на священное действо позывают уже проклятаго ими? — вещь есть великаго сомнения.

2. Догматы церковныя глаголются быти догматы страшныя, и не глумитися ими подобает, но со страхом теми спасения искати. Зри же, яко догматы сии всякаго епископа с еретики молящагося отлучают; аще ли же обрящется и службу творяй с еретики, сего и священства извергают, якоже о сем 45-е св. апостол и Карфагенскаго собора 124-е и прочии каноны повелевают. Но аще (по тебе, или по той истории) епископи греческии на пренесение оное мощей еретика суща папу к служению сему призваша: убо зде единому чему отложену быти подобает, — или правилом, запрещающим с еретики службы или молитвы творити, упразднитися, или тыя правилы апостольския и соборныя храняще, тако преступающие Цареградскому патриарху из санов священных изврещи подлежит, яко ведуще папу соборне отлучена и проклята, на службу Божию прияша.

3. Кая убо есть нужда и баряном, имеющим своего патриарха, призвати папу на освящение церкви и пренесение мощем? А понеже и правила не дозволяют из одной епархии преходити епископом в другую и тамо епископская действовати, или рукополагати кого, или строение церковных вещей творити, о чем антиохийскаго собора правило 13-е повелевает: посему убо, якоже баряном призывати чуждаго епископа ко освящению церкве, тако и папе приити чрез предел не удобно есть.

4. Толикий сей святый Никола бяше ревнитель благочестия, егда еще живый на земли ненавидяше еретики, яко Ария еретика не возмощи ему стерпети на Сына Божия хулы: ныне же, больше сподобленный уже соединения с Богом, востребовал бы толикаго богохульника на пренесение тела своего и общество службы Божия верным со зловерным видети! И кое се благоприятство? Ибо нецыи мниси монастыря Зиропотама славнаго, токмо приемше иногда во общество латинов, с громом и шумом великим восколебася земля, и пожре вся здания монастыря, и мнихи вся сущая в нем, и бысть им гроб страшный, и ужаса всех зрящих объятый. Читай о сем историю печатную во Острозе о Флоренском соборе, и другую, изданную из друку во Иверском монастыре. Зде же во общество принятие папы дело явися (по тебе) и благоприятно, и угоднику Божию Николе требовательно, и вам во образец годное!

5. Но от вас готово есть сему возражение, еже есть сие: како сему бытию папы на пренесении мощей не верить? — ибо в печатанной книге положено.

Отвещаем. 1-е. Несть дивно, не досмотрившися с греческими о том писмами, напечатати. Ибо не Бог, ни ангел при том деле справы досматривал, но человек, емуже что в чувстве, то исправляет, а что чувством ведати не достиг, то и не возмог. Сия бо есть история; но двоими вещьми дозирается во истине: или взглядом на каноны церковныя и естественный тех разум, или на соглядание других языков подобное описание истины. Аще ли из сих что оскудеет, всячески в наборе том погрешит. Но сие несть достойно гаждения, ибо в конце печатных книг многажды о погрешностях просьба прощения полагается, да идеже что от недознания, или от недозрения содеяся, да оставится в том, глаголюще: яко и вы тоею же немощию обложени есте, и в чем не достаточно, исправите, а не клените. Премудрый же богослов, Максим Грек, всякое писание от трех неких свойств изрядне за достоверное познавати повелевает: первое, аще убо от благовернаго и соборней церкви знаема и знаменитаго списателя сложено бысть; второе, аще по всему согласуют, якоже предречеся, догматом и преданием; третие, аще то само к себе по всему согласует, а нигдеже разликует (сл. 10). Сия же история о бытии на пренесении мощей папы римскаго, якоже выше рехом, с догматами никоего согласия имеет: убо и верите до конца не возможно есть.

Отвещаем 2-е. Суть бо мнози древлеписменнии истории сии о чудесах Николиных, в нихже множество невероятных чудес исполнено, яже в древлепечатныя не положишася, якоже в предисловии книги сея напечатано есть; суть же и печатнии, иже между собою в нечесом несогласие имеют: убо по сему должно познавать, яко елико справщики возмогаша исправити, сия исправиша, а не в возможном оставиша святей церкви благосовестно исправляти; убо и в сей истории привнесенная о папе римстем еще исправити не возмогоша.

Отвещаем 3-е. Во иосифовских Прологах, мая в 9-й день, история о пренесении мощей напечатана есть, в нейже и о западных привнесении новин жалостне поведает; быти же папе на пренесении мощей Николиных премолчевает.

Отвещаем 4-е. История пренесения мощей сказует быти на пренесении тех и освящении церкви папе Герману; сие же бысть по тысящи лет в 96-е; дееписец же Бароний во оная лета не Герману папе быти извествует, но Урбану; подтверждает же сие и Захария Копестинский в книзе своей Аполинодии, в части 2, разд. 11, в арт. 2-м, яко в то время Урбан бе папа, а не Герман.

Отвещаем 5-е. Той же Захария, в книзе своей Аполинодии, в вышепоказанномь месте, пишет, яко сей папа на пренесении мощей не бяше, и сию повесть, еже быти ему на посвящении, без довода быти признавает: читай о сем вышеименованную книгу, в части 2-й, арт. 11, разд. 2.

Зри убо, о истязателю! и зде твой довод, столь он может тебе утвердителен быти. И аще не хощеши разгласитися со всеми правилы и со всеми церковными историями, то приими оныя; сию же историю положи в разсуждение священным писаниям. Понеже святии отцы учители не срамляхуся, аще и от церковных писателей что писано было по недоумению к благочестию не склонное, сие не приемлюще себе во образец, якоже святый Василий Великий, на писания святаго священномученика Дионисия, к Максиму философу, требующу их, тако ответствова: "Ищеши (рече) Дионисиева; приидоша к нам и зело многа; не суть же зде книги, сего ради не послахом ти. Имамы же на уме сице: не всем дивимся мужа, суть же некая и всеконечно отметаем без мала. (Ниже) Сопротивяся бо сей Савелию Ливианину, забы себе, в сопротивное зло от зельнаго любочестия сведеся. Ему же точию довлело показать: не тожде Отец и Сын, и сим на хулящаго имел бы одоление; он же, да зело явственно победит, не токмо не истинство состава полагает, но и существа разньство, и силы уменшение, и славы различие, якоже от сего прилучися злое убо тому злым силою заменити, правости же слова погрешити". То Василий. Чти о сем в книге Нила Кавасила, гл. 33 на латины, идеже и о прочих пишется, коих ради вин и вселенских потребовася соборов, дабы верным правости слова не отпасти за ошибки наедине пишущих. Пишет же и святейший Фотий патриарх Цареградский в послании своем ко архиепископу Венецийскому о древлевосточных Дионисии архиепископе Александрийском и Мефодии епископе Патрском, о древлезападных же Августине и Иерониме, и Иринее епископе Логдунском, яко сии в неведении некако о исхождении Святаго Духа и от Сына неистинствоваху; но Фотий патриарх сих святость приемлет, глас же их, Господьскому гласу яко несогласующ, не приемлет. Суть же и в древлепечатных российских книгах, в Потребнице Иоасафа патриарха, напечатася погребение, творимое священником, быти Иеремия попа болгарскаго сочинение; но яко последи у Иосифа патриарха разсмотрительне паки положися. И сия убо и ина многая обретаются, аще и святыми писанная, обаче, за несогласие оных, прочими церковными учители не приемлются, не в зазор оных, но во опасение не согласнаго с догматами благочестия.




Не нашли, что искали? Воспользуйтесь поиском:

vikidalka.ru - 2015-2019 год. Все права принадлежат их авторам! Нарушение авторских прав | Нарушение персональных данных